منظور از دامنه سایت چیست؟

منظور از دامنه سایت چیست؟ / ویکی ووک

با توجه به اینکه مدیریت کردن یک سایت نیازمند یک سری مهارت هایی در انتخاب دامنه سایت مناسب و برداشتن گامی مهم و حیاتی در راه اندازی یک سایت می باشد، در این بخش سعی شده است تا مراحل انتخاب دامنه مناسب یک سایت، تعریف انواع دامنه های مختلف و کاربردهای آن، روش ثبت دامنه و مسائل مربوط به نحوه تمدید این دامنه ها توضیحاتی ارائه شود.

تعریف دامنه سایت و کاربرد آن

منظور از دامنه سایت چیست؟ / ویکی ووک

منظور از دامنه سایت یا Domain همان نام و یا آدرس وب سایت می باشد. هنگامی که سایتی قرار است راه اندازی شود در اول نام سایت و برندی تبلیغاتی که قرار است سایت را با آن بشناسند انتخاب می گردد. هنگامی که دامنه ای به ثبت می رسد، برای مثال ( google.com ) ،  وب مستر و یا شرکتی که دامنه را به ثبت رسانده است، آدرس IP ماشینی که اطلاعات سایت در آن جا قرار گرفته است را بر روی دامنه ی شما تنظیم می کند، به این صورت هرگاه مرورگر وبی در هر نقطه از دنیا، درخواست دریافت اطلاعات صفحات وب سایت شما را داشته باشد، از طریق ترجمه ی آدرس اینترنتی که به آن DNS می گویند به کامپیوتری که اطلاعات سایت در آن جا قرار گرفته است مرتبط می شود و به این طریق کاربر می تواند از سایت بازدید کند.

ضرورت انتخاب نام مناسب برای دامنه سایت

منظور از دامنه سایت چیست؟ / ویکی ووک

مرحله نامگذاری برای یک دامنه یکی از مهم بهترین بخش های راه اندازی یک سایت است چراکه نام یک سایت شناسه برند، هویت سایت و نشانی دسترسی به یک سایت می باشد. نام دامنه همانند لوگو و برند یک شرکت است که اگر درست انتخاب شود مردم آن را برای معرفی محصول خاص خواهند شناخت و در جذب مشتری آنلاین و بازاریابی موفق بسیار مؤثر خواهد بود. انتخاب نام دامنه مناسب، ساده، کاربرپسند، مختصر، به یاد ماندنی بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جستجوی گوگل/ سئو (SEO) نیز تأثیرگذار می‌باشد. بنابراین، اگر قصد دارید صاحب یک وب سایت شوید، پیش از هرچیز باید یک دامنه ی اینترنتی منحصر به فرد داشته باشید. برای انتخاب نام مناسب دامنه باید به چند نکته توجه کرد:

  • نام انتخابی تا جایی که امکان پذیر است کوتاه و مختصر باشد.
  • روان و صریح بودن املای دامنه که بهتر است به گونه‌ای باشد که بصورت شفاهی به راحتی قابل انتقال باشد و یا حداقل نیاز به هجی (spell) کمتری داشته باشد.
  • دامنه را حتماً به اسم فرد یا شرکت آن ثبت شود.
  • در انتخاب نام مناسب دامنه این که بهتر است نام دامین انتخابی با معنی باشد و بیانگر نوع فعالیت سایت باشد.

ثبت و تمدید دامنه سایت

بعداز تمامی مراحل بالا و انتخاب نام مناسبی برای وب سایت ابتدا باید بررسی کنید آیا دامین مورد نظر آزاد و قابل ثبت است یا قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده است. بدین منظور می توانید از سایت های مختلفی که به فروش دامین می پردازند کمک بگیرید و دامنه مورد نظر خود را در باکسی که برای جستجوی دامین ها قرار داده شده است سرچ نمایید. پس از اینکه دامین مورد نظر را جستجو کردید و از قابلیت به ثبت رساندن آن اطمینان حاصل کردید، می توانید به مراجعه به هریک از سایت های معتبر ثبت دامنه ، دامین خود را خریداری کنید.

منظور از دامنه سایت چیست؟ / ویکی ووک

برای تمدید دامنه سایت نیز متناسب با مبلغ پرداختی، به مدت محدود در اختیار مالکین قرار می گیرد. در حقیقت شما دامین را برای مدتی معین (۱ الی ۱۰ سال) اجاره می کنید. پس از اتمام این مدت سایت و سایر سرویس های مربوطه مانند ایمیل از دسترس خارج خواهد شد. لذا تمدید دامین اهمیت زیادی دارد. برای تمدید دامنه سایت کافیست درانتهای دوره مالکیت، به سایتی که دامین را در آن ثبت کرده اید مراجعه نمایید و از طریق پرتال کاربری خود، عملیات پرداخت و تمدید دامنه را انجام دهید. در اکثریت سایت ها هزینه ثبت و تمدید دامین برابر است و تفاوت چندانی ندارد.

همچنین شما عزیزان می توانید با بخش های چگونه صفحات وب را ذخیره کنیم و وب سایت های کاربردی برای نوشتن رزومه هم دیدن بفرمایید.

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *