وب هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟

وب هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟ / ویکی ووک

وب هاستینگ (web hosting ) یا میزبانی وب به مفهوم فراهم ساختن فضایی است که کاربر می تواند فایل ها و سایر سرویس های مربوط به وب سایت خود را در آن قرار دهد. بعداز انتخاب نام مناسب برای دامنه سایت و به ثبت رساندن آن چالش بعدی برای افرادی که قصد راه اندازی یک وب سایت اینترنتی را دارند خرید هاست با کیفیت می باشد، هاستی که با کیفیت و مطمئن باشد یکی از مهمترین مواردی است که برای راه اندازی یک سایت اینترنتی باید به فکر آن بود که در ادامه این بخش به معرفی هاست و امکانات یک هاست خوب توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

تعریف وب هاستینگ و کاربرد آن

بعداز انتخاب نام برای دامنه و ثبت آن شما دارای یک آدرس اینترنتی هستید اما وقتی آدرس سایتتان را وارد مرورگرتان می کنید سایت شما ثبت نشده است و نمی توایند آن را در فضای اینترنت مشاهده کنید. این آدرس ثبت شده است و تنها چیزی که ندارد داشتن یک منبع برای نمایش اطلاعات آن است. در اینترنت به چنین مکانی اصطلاحا هاست، وب هاستینگ یا سرویس میزبانی اطلاق می شود که مکانی برای میزبانی سایت شما می باشد و می توانید اطلاعات سایت را به نمایش در بیاورید. یک وب سایت تشکیل شده از تعدادی عکس، متن و محتوای و اطلاعاتی از این دست می باشد و با تخصیص فضای میزبانی که دارای حجم معینی برای نگه داری، ارسال و دریافت این اطلاعات از طریق اینترنت است، شما می توانید اطلاعات وب سایت خود را برای کاربران به نمایش بگذارید.

وب هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟ / ویکی ووک

هاست در حقیقت مانند هارد در کامپیوتر عمل می کند، با این تفاوت که اطلاعات موجود در هاست بر بستر اینترنت نگهداری می شوند و تمام اطلاعات بر روی هارد سرور های متصل به اینترنت نگهداری می شود ، اطلاعاتی که بر روی host نگهداری می شوند در تمام دنیا توسط افراد از طریق اینترنت قابل دسترس می باشند البته امکان رمزنگاری اطلاعات وجود دارد.

تجهیزات یک وب هاستینگ مطلوب

برای داشتن یک هاست خوب و مطلوب، باید هاستی خریداری کنید که مجهز به خدمات زیر باشد و این خدمات و تجهیزات از طریق شرکت های معتبر ارائه دهنده وب هاستینگ برای هاست تجهیز می شوند تا بصورت 24 ساعته سایت بتواند خدمات مطلوبی را به کاربران ادامه دهد.

  • فضای میزبانی: به فضایی از هاست که می توانید فایل های خود را بر روی آن اپلود کنید.
  • پهنای باند: به مقدار ترافیک مصرفی سایت پهنای باند می گویند. مثلا مقدار بازدیدی که از سایت مورد نظر می شود یا تعداد فایل هایی که از سایت مورد نظر توسط کاربران دانلود می شود. معمولا پهنای باند به صورت ماهانه روی سرویس های میزبانی وب ارائه می شود و بر حسب گیگابات هم است.
  • ادد آن دامین: به دامنه اضافی اد آن دامین گفته می شود. به عبارت دیگر توسط هر اد آن دامین می توان یک سایت مجزای دیگر روی هاست مورد نظر راه اندازی کرد.
  • پارک دامین: به دامین های متصل پارک دامین گفته می شود. یعنی سایتی با چند دامین که هر کدام از دامین ها سایت اصلی را نشان می دهند. تعداد پارک دامین از اهمیت پایینی بر خوردار است. به خاطر لطمه زدن به سئو سایت استفاده از پارک دامین پیشنهاد نمی شود.

وب هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟ / ویکی ووک

  • ساب دامین: ساب دامین یک زیر دامنه سایت اصلی محسوب می شود. از ساب دامین می توان برای راه اندازی بخشی مجزا در سایت استفاده کرد. مثلا برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در سایتی می توان از آدرسsite.com استفاده کرد.
  • دیتابیس: به بانک اطلاعاتی دیتابیس می گویند. معمولا برای راه اندازی سایت های پویا با سیستم های وردپرس یا برای راه اندازی سیستمی در سایتی (فروشگاه اینترنتی) از دیتابیس برای ذخیره اطلاعات استفاده می شود.
  • بکاپ گیری کامل: بک آپ گرفتن از کل سایت بسیار ضروری است که هم توسط کاربر انجام می شود و هم شرکت هاستینگ مورد نظر موظف است از سایت های میزبان شده به صورت اتوماتیک و منظم فول بک آپ بگیرد.
  • دسترسی آن تایم سرور: یکی از مهمترین مواردی که هم شما و هم هر شرکت هاستینگی باید به آن اهمیت بدهد در دسترس بودن سرور یا آپ تایم بودن آن است. معمولا شرکت های میزبانی وب ایران آپ تایم 99 درصد را تضمین می کنند که یعنی در طول ماه یک درصد از سرور در دسترس نخواهد بود.
  • گواهینامه SSL: پروتکلSSL، سایت مورد نظر را مجهز به پروتکل امن یا همان HTTPS می کند. معمولا این مورد را اکثر شرکت های هاستینگ به صورت رایگان ارائه می کنند.

منبع: hamyareweb

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *