پینت بال چیست؟

پینت بال چیست؟ / ویکی ووک

اسلحه و جنگیدن با گلوله همیشه ناخوشایند و پرمخاطره بوده، اما اگر این جنگ با گلوله به تفریح بدل شود، بسیار جذاب و خاطره انگیز خواهد بود. پینت بال ورزشی گروهی و پرتحرک است که این امکان را می دهد حتی با اسلحه و گلوله های رنگی، لحظاتی را به جنگی لذت بخش و خاطره انگیز بپردازیم. در ادامه این بخش به چگونگی نحوه ی بازی، تاریخچه و قوانین پینت بال می پردازیم، اما در بخش های قبلی از ورزش های بیلیارد و پاراگلایدینگ گفته ایم که می توانید با این تاریخچه و قوانین این ورزش ها هم بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه پینت بال

پینت بال چیست؟ / ویکی ووک

ایده این بازی مهیج در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی در آمریکا شکل گرفت. کشاورزان آمریکایی برای هرس کردن درختان و همچنین نشانه گزاری دام های خود از نوعی وسیله پرتاب کننده توپ های رنگی استفاده می کردند که کاملا شبیه به اسلحه کمری بود. این وسیله با متراکم کردن گاز CO2 در یک کپسول کوچک می توانست توپ های رنگی را بیش از صدمتر پرتاب کند. در ادامه در ژوئن 1981 و در شهر نیو همپشیر آمریکا، چالرز گاینز (Charles Gaines) و دوستان خود با هزینه شخصی برای گرفتن کپسول های اسلحه و توپ های رنگی ژلاتینی اقدام کردند و با 12 نفر اولین مسابقه پینت بال را به هدف جمع آوری 12 پرچم گذاشته شده در محل، برگزار کردند.

پینت بال چیست؟ / ویکی ووک

پینت بال، خیلی زود در سراسر جهان رشد یافت، بطوری که هرساله مسابقات متعددی در دنیا در حال برگزاری است و کشورهای زیادی هم تحت عنوان تیم ملی بازیکنان خوبی را پرورش می دهند.


شاید دوست داشته باشید

آپنه خواب چیست؟ / ویکی ووکآپنه خواب چیست؟

وقفه تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب را آپنه خواب گویند. ۸۵ درصد افراد مبتلا به آپنه خواب، از بیماری خود مطلع نیستند و از عوارض آن آگاهی ندارند از عوامل این عارضه …


نحوه ی بازی پینت بال

پینت بال چیست؟ / ویکی ووک

پینت بال ورزشی گروهی است که هر تیم بین 5 تا 7 بازیکن در زمین دارد و با یک استراتژی مشخص سعی در حذف نفرات تیم مقابل با استفاده از تفنگ یا مارکر را دارند، تا در نهایت بر تیم مقابل فایق آیند. طبق استانداردهای جهانی، پینت بال در زمینی به ابعاد 33 در 55 تا 40 در 60 و با تجهیزاتی از جمله:

  • مارکر یا تفنگ نشانه گذار
  • تعدادی توپ رنگی یا پینت بال یا هاپر
  • ماسک محافظ صورت، سر و گردن یا گوگلز
  • و لوازم دلخواه دیگری مانند جلیقه، زانو بند و…

پینت بال چیست؟ / ویکی ووک

بصورت استراتژیک بازی می شود. این استراتژی نقشه بازی است که به چه نحوی بازیکنان باید بازی کنند. از جمع آوری پرچم ها و خنثی کردن بمب گرفته تا جنگ های داخلی، دوئل های حذفی و… همگی طرح و برنامه های این بازی مهیج و جذاب می باشند که انتخاب این نقشه با هماهنگی بین تیم ها و باتوجه به فضا و زمین موجود انجام می گیرد اما رایج ترین نوع استراتژی در پینت بال جمع آوری پرچم یا تصاحب پرچم تیم مقابل است که در ادامه به قوانین این بازی می پردازیم.

قوانین پینت بال

  • زمین پینت بال با استفاده از مانع های بادی یا بانکر، سنگر یا مانع گذاری می شود
  • در این زمین 25 مانع بادی به فاصله حداقل 5.1 متر از خطوط اطراف زمین قرار می گیرند.
  • هیچ تیم یا بازیکنی حق تغییر موانع بازی را ندارد.
  • بازی ها با یک داور برگزار می شود تا از ایمنی، تجهیزات و تخلفات احتمالی افراد با خبر باشد.
  • زمان بازی معمولا 30 دقیقه می باشد.
  • بازیکن با اصابت اولین گلوله از بازی خارج می شود.
  • اگر تیم ها در به پایان رساندن استراتژی مشخص ناکام باشند، تیمی بیشترین بازیکن داخل زمین را دارا باشد برنده اعلام می شود.
  • تیم ها می توانند در مسابقات تا 8 نفر ذخیره هم داشته باشند.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت


منابع: nicolpawn

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *