والیبال چه نوع ورزشی است؟

والیبال چه نوع ورزشی است؟ / ویکی ووک

ورزش گروهی و تیمی است که بازیکنان هر تیم سعی در عبور توپ از روی توری با ارتفاع بالا و خواباندن آن توپ در زمین حریف می باشد، در ادامه با تاریخچه و قوانین شیشمین ورزش محبوب جهان یعنی والیبال ، بیشتر آشنا خواهیم شد. در بخش های قبلی معرفی ورزش های توپ و توری به باسابال و سپک تاکرا پرداخته ایم.

تاریخچه ی والیبال

ویلیام مورگان آمریکایی در سال 1895 پس از ابداع شدن ورزش بسکتبال، با ترکیب کردن بسکتبال، هندبال و تنیس مینتونت را ابداع کرد. در ادامه زمانی که آلفرد هالستد سرگرم تماشای این ورزش بود، نامی از ترکیب دو کلمه والی (volley) بمعنای رگبار و بال (ball) بمعنای توپ و بانام والیبال (Volleyball) را برای مینتونت پیشنهاد کرد که مورد قبول قرار گرفت و اسم این ورزش تغییر یافت. چون تور این ورزش برگرفته از تور تنیس بوده، در ابتدا کمتر از یک متر ارتفاع داشت.

کارگران انجمن مسیحیان جوان این بازی را به مدارس میسیونری آمریکا در آسیا آوردند و به سرعت این ورزش در آسیا طرفداران زیادی پیدا کرد. جنگ جهانی اول ارتش آمریکا والیبال را به اروپایی ها هم معرفی کردند و با توجه به جذابیت این ورزش در اروپا هم خیلی مورد توجه قرار گرفت. والیبال در طول سالهایی که بازی می شد قانون خاصی نداشت و هر کشور با قوانین خاص خودش بازی می کرد تا اینکه با شکل گیری فدراسیون بین المللی والیبال در سال 1947 هم قوانین یکپارچه شد و هم مسابقات بین المللی والیبال بصورت حرفه ایی تر و رسمی تر برگزار می شدند.

والیبال چه نوع ورزشی است؟ / ویکی ووک

درباره ی ورزش والیبال

در والیبال تعداد بازیکنان هرتیم 12 نفر می باشد که 6 نفر از این بازیکنان در زمین حضور پیدا می کنند و پست های مخصوص به خود را دارند. منظور از پست ها این است که یک زمین والیبال ( اندازه ی زمین 18 متر طول و 9 متر عرض) به 6 منطقه تقسیم شده است و هربازیکن در منطقه ایی جای می گیرد. مناطق زمین به شرح زیر است:

  • منطقه 1: عقب زمین سمت راست
  • منطقه 2: جلوی منطقه 1 یعنی پشت تور سمت راست
  • منطقه 3: پشت تور بین مناطق 2 و 4
  • منطقه 4: پشت تور سمت چپ زمین
  • منطقه 5: پشت منطقه ی 4 گوشه ی عقب و سمت چپ زمین
  • منطقه 6: بین مناطق 1 و 5 در عقب زمین

والیبال چه نوع ورزشی است؟ / ویکی ووک

بازیکنان عقب زمین درهنگام سرویس و ضربه زدن، وظیفه ی دریافت یا جمع کردن توپ را برعهده دارند و بازیکنان خط جلو وظیفه ی دفاع روی تور و درهنگام حمله، زدن ضربه به زمین حریف را برعهده دارند. شروع بازی را داور با انداختن قرعه برای تیم ها تعیین می کند و بازیکن سرویس زننده باید از پشت خط عرضی در مدت زمان حداکثر 8 ثانیه ضربه خود را روانه کند.

والیبال چه نوع ورزشی است؟ / ویکی ووک

هر تیمی که در ست شماری 25 امتیازی، 3 ست از 5 ست ممکن را ببرد، برنده ی نهایی بازی اعلام می شود. گیم پنج والیبال در امتیاز 15 به پایان می رسد و اختلاف امتیازات برای برنده شدن باید حداقل 2 امتیاز باشد.بغییر از داور اصلی، که بالای تور می ایستد، 9 داور دیگر هم برای کنترل و برگزاری هرچه بهتر بازی به داور اصلی کمک می کنند.


شاید دوست داشته باشید

چرا غش می‌کنیم؟ / ویکی ووکچرا غش می‌کنیم؟

از حال رفتن یا اصطلاحا غش کردن، بخصوص در بیرون از خانه بسیار خطرناک است و باعث آزار و اذیت افراد می شود. غش‌ کردن صرفا بعلت آب و غذا نخوردن و گرما و درد شدید بوجود نمی آید بلکه…


قوانین ورزش والیبال

  • هر تیم قبل از روانه کردن توپ به زمین حریف فقط سه ضربه می تواند به توپ بزند، که بیشتراز آن خطای چهار ضرب است.
  • هر بازیکن فقط یکبار می تواند توپ را لمس کند واگر دوبار شود خطای دو ضرب گرفته می شود.
  • هرتیم شش تعوض دارد و تعویضی ها بصورت رفت و برگشتی است.
  • بازیکنان منطقه عقب زمین نمی توانند در حمله شرکت داشته باشند مگر آنکه جهش برای توپ، از پشت خط 3 متر باشد.
  • هر تیمی که امتیاز کسب می کند می تواند سرویس زدن را ادامه دهد.
  • درصورت هر خطا، سرویس به حریف داده می شود.
  • تور در ابعاد 1 متر عرض و 5.9 متر عرض است و در ارتفاع 2.43 متری نصب میگردد.
  • وظایف لیبرو یا بازیکن آزاد دریافت سرویس، توپ گیری و ارسال پاس برگشتی است.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت


منابع: ویکی پدیا

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *