میگرن شکم چیست؟

میگرن شکم چیست؟ / ویکی ووک

بارها بار شاید کلمه میگرن را شنیده ایم اما وقتی آن را می شنویم ناخداگاه ذهنمان به سمت سردرد های شدید می رود، اما درد شدید دیگری است که اینبار در ناحیه شکم بوجود می آید و به میگرن شکم موسوم است که در کودکان شایع می باشد که متاسفانه اصولا تشخیص داده نمی شود. در این مطلب میخواهیم این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

میگرن شکم چیست و چرا در کودکان شایع است؟

میگرن شکم به  تکرر درد شکم  بدون علت شناخته‌شده گفته می شود. میگرن شکم تنها به شکم درد گفته نمی‌شود بلکه نوعی سندروم  است یعنی علایم متعددی  باهم آشکار می شود . علت وقوع میگرن شکم  مشخص نیست. تصور می‌شود که ارتباطی بین  اثر متقابل برخی  هورمون‌ها و مواد شیمیایی طبیعی بدن  باشد. اما هر مورد شکم‌درد مکرر میگرن شکم به حساب نمی آید.

 

میگرن شکم چیست؟ / ویکی ووک

 

میگرن شکم  حدود 9  تا 15 درصد از کودکان و نوجوانان را دربرمی گیرد و دلیل اینکه چرا بیشتر در کودکان بروز میکند تا بزرگسالان هنوز مشخص نیست، اما این نوع از میگرن بیشتر در کودکانی بروز میکند که دچار میگرن سر نیز هستند.


شاید دوست داشته باشید

چرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟ / ویکی ووکچرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟

هر چه مصرف بیش از حد قند بیشتر شود، میل به آن بیشتر می‌شود؛ این امر مصرف بیشتر را در پی دارد و به یک چرخه اعتیادآور تبدیل می شود. این حالت فقط به دلیل این نیست که پرز چشایی شما به آن عادت کرده بلکه به این دلیل است که …

 


علت میگرن شکم چیست؟

علت میگرن  شکم تقریباً ناشناخته است. اما با اختلال عملکرد دو هورمون سراتونین و هیستامین ارتباط دارد. اعتقاد بر این است که  نوسانات  در این دو ماده شیمیایی ممکن است دلیل میگرن  باشد. همچنین به نظر  می‌رسد که ارتباطی بین استرس و نگرانی  وجود دارد که ممکن است به‌عنوان تحریک‌کننده این دو ماده عمل کند. اما توجه داشته باشید با وجود این که میگرن شکم  می‌تواند یک تحریک‌کننده  روانی داشته باشد، یک ناراحتی روانی به حساب نمی آید.

 

میگرن شکم چیست؟ / ویکی ووک

 

علائم میگرن شکم چیست؟

علایم اصلی میگرن شکم، درد شدید است که ناگهانی شروع می‌شود.این حمله چندین بار رخ می‌دهد  و می‌تواند ساعت‌ها یا روزها با فرد بماند. علایم شاخص دیگر حالت تهوع و استفراغ است. این علایم می‌تواند شدید باشد و تا زمانی که درد ادامه دارد با فرد باشد. به علت ترکیبی از شکم‌درد،حالت تهوع و استفراغ، فرد اشتهای خود را از دست می‌دهد.اما با رفع شدن شکم‌درد اشتها بر می‌گردد.علایم دیگری که در این دوران‌دیده می‌شود رنگ‌پریدگی است.

چگونه میگرن شکمی را درمان کنیم؟

شعلت دقیق این بیماری مشخص نشده است.ازطرفی برخی داروها  برای کودکان توصیه نمی‌شود.بنابراین بهترین کار پرهیز از مصرف مواد غذایی تحریک کننده و دوری از موقعیت های استرس زاست.استراحت و دلگرمی دادن به کودک نیز می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *