تب طوطی چیست؟

تب طوطی چیست؟ / ویکی ووک

تب طوطی یا پسیتاکوز، توسط نوعی باکتری داخل سلولی ایجاد می شود که باعث عفونت های مهلک و کشنده ای در بین پرندگان، پستانداران و انسان‌ها می‌شود. این بیماری از جمله بیماری هایی است که امکان دارد از پرندگان به انسان ها منتقل شود و بسیار کبوترباز ها را تهدید میکند. ما در مطالب قبل برخی از بیماری ها همچون زالی، ویروس زیکا و ام پی اس را بررسی کرده ایم در ادامه میخواهیم به بررسی این بیماری بپردازیم.

تب طوطی یا پسیتاکوز چگونه به انسان منتقل می شود؟

باکتری کلامیدیوفیلا پسی‌تاسی، عامل اصلی ایجاد کننده پسیتاکوز است، این بیماری به اورنیتوزیس هم معروف است. تب طولی از راه تماس، استنشاق، و یا حتی خوردن پرندگان به انسان منتقل می شود. ممکن است این باکتری در پرندگان به شکل خفته وجود داشته باشد و بر اثر فشارهای عصبی و سوء تغذیه، فعال شود. پرندگان، بهترین ناقلین این باکتری هستند.

عفونت در پرندگان، سلول‌های مخاطی و ماکروفاژهای سیستم تنفسی را آلوده می‌سازد. عفونت خون در پرنده ایجاد می‌شود و باکتری در بافت‌ها مانند طحال وجود دارد. باکتری از طریق مدفوع پرنده نیز دفع می‌شود. تنفس مدفوع خشک شده یا جابجا کردن بافت‌های آلوده (گوشت) پرنده می‌تواند انسان را آلوده کند.

 

تب طوطی چیست؟ / ویکی ووک

 

علائم بیماری تب طوطی چیست؟

علائم اولیه بیماری در انسان و پرندگان شبیه آنفولانزا است و علائمی همچون:

  • تب
  • سردرد
  • بی اشتهایی
  • گلودرد
  • ترس از نور
  • و غیره …

از علائم غیر اختصاصی پسیتاکوز هستند. سپس به حالت پنومونی (ذات الریه) تهدید کننده زندگی تبدیل می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

فندق و خواص آن / ویکی ووکفندق و خواص آن

فندق طبعی گرم و خشک دارد و بیشتر در نواحی کوهستانی ایران پرورش داده می­شود. این میوه فواید بسیار زیادی دارد از جمله…


چگونه تب طوطی را درمان کنیم؟

 

تب طوطی چیست؟ / ویکی ووک

 

درمان این بیماری در انسان با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود. تتراسیکلین و کلرامفنیکل داروهای آنتی بیوتیکی انتخابی برای درمان بیماران مبتلا به پسیتاکوز می باشند. بیشتر موارد به درمان خوراکی با داکسی سیلین، تترا سیکلین هیدروکلراید یا کلرامفنیکل پالمیتات پاسخ می دهند. داکسی سیلین هیکلات به روش تزریقی برای درمان اولیه بیماران شدید مصرف می شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *