علائم و نشانه های کم خونی چیست؟

نشانه های کم خونی

کم‌خونی بیماری است که در آن بدن، گلبول قرمز سالم و کافی برای اکسیژن رسانی به بافت‌ها ندارد. در پست های قبل راه های ساده برای برطرف کردن کم خونی را باهم مطالعه کردیم در این پست میخواهیم نشانه های کم خونی را بررسی کنیم و بیشتر با این بیماری آشنا شویم. یکی از شایع‌ترین انواع بیماری کم‌خونی، «کم‌خونی ناشی از فقر آهن» است که می‌تواند در اثر عللی مانند سوءتغذیه و مصرف نکردن آهن به میزان لازم، از دست دادن خون، عادت ماهانه درخانم‌ها،‌ مشکل در جذب آهن بر اثر برخی بیماری‌ها، مشکلات گوارشی و تداخلات دارویی ایجاد شود.

نشانه های کم خونی چیست؟

 

نشانه های کم خونی

 

رنگ پریدگی پوست و خستگی و بی حالی از نشانه های شایع کم خونی است. در حالت که دچار کم خونی هستید، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، لب‌ های شما، کمرنگ‌تر از حد طبیعی و پوستتان بی‌حال و خسته است. یبوست هم یکی از علایم اولیه کم‌خونی است و بدون هیچ تغییری در عادت غذایی ایجاد می‌شود؛ مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می‌شوید. کم‌خونی در کاهش تمرکز و افت تحصیلی یا اختلال در انجام تکالیف درسی تاثیرگذار است البته اگر تمرکز فرزندتان کم است میتوانید پست های قبل در این باره را مطالعه کنید.

کم‌خونی می‌تواند باعث ایجاد احساس افسردگی در شما شود، همچنین یکی دیگر از نشانه های کم خونی احساس خستگی و خواب رفتگی در دست ها و سردی دست است، این حالت به‌دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا و بر اثر کم‌خونی اتفاق می‌افتد.در کم‌خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می‌کنید.

راه های تشخیص نشانه های کم خونی چگونه است؟

 

نشانه های کم خونی

 

برای تشخیص کم‌خونی با مشاهده علایم گفته‌شده فرد باید به پزشک مراجعه کند زیرا با مشاهده علایم به‌تنهایی نمی‌توان به‌طور قطع کم‌خونی را تایید کرد. به همین دلیل پزشک آزمایش خون را تجویز می کند که در آن تست‌های:

  • آهن
  • فریتین
  • TIBC
  • هموگلوبین
  • هماتوکریت
  • MCH و MCHC

که مورد آخر نشان‌دهنده اندازه گلبول‌ها و غلظت هموگلوبین آنهاست، درخواست می‌شود.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *