دست و پای سرد را چگونه درمان کنیم؟

دست و پای سرد

دست و پای سرد یک مشکل شایع است. اما در برخی موارد، سردی می‌تواند نشانه مشکلات جدی ‌تر ازجمله بیماری‌های محیطی عروق ، لوپوس و آرتریت روماتوئید باشد. بااین ‌وجود، بیشتر افرادی که دست ‌وپایشان سرد می شود سالم هستند. برای این‌ افراد راه‌های درمانی طبیعی وجود دارد که در این مطلب قرار است به آنها اشاره کنیم.

دلایل دست و پای سرد چیست؟

دست و پای سرد

عواملی همچون آسیب یا جراحت‌های قدیمی دست و پاها، آسیب اعصابی که خون را به رگ‌های دست و پاها می‌رسانند، تایپ کردن بیش از حد و ابتلا به سندرم تونل کارپال در مچ دست، کار کردن با ماشین‌آلات و دستگاه‌های ارتعاشی، کشیدن سیگار و مصرف برخی داروها مانند:

  • قرص ضدمیگرن
  • داروهای شیمی درمانی
  • قرص سرماخوردگی

هم می‌توانند باعث سردی دست‌ها و پاها شوند.

راه های درمان دست و پای سرد چیست؟

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است که جریان خون را در دست ‌وپا افزایش می‌دهد. این کار با فعال‌سازی بیوشیمیایی موادی که به گشاد شدن عروق کمک می‌کند ، انجام می‌گیرد.

ژینکو بیلوبا

ترکیبات موجود در این گیاه باعث گشادشدن عروق خونی در تمام بدن و به‌طور موقت باعث افزایش جریان خون در اندام‌های تحتانی می‌شود. برای کمک به گرم نگه‌داشتن دست ‌وپا می‌توان مکمل آن را نیز مصرف کرد.

دست و پای سرد

ورزش

روزی 30 تا 45 دقیقه ورزش ، به ‌ویژه پیاده‌روی سریع یا طناب زدن باعث جریان یافتن خون در دست و پا و گرم نگه‌ داشتن آن‌ها می‌شود. اگر دست‌ وپا در زمان کوتاهی پس از ورزش کردن دوباره سرد شد ، سعی کنید به مدت 5 تا 10 دقیقه دوچرخه ‌سواری کنید .در این حال هم‌ زمان دست‌ها را نیز در حالت چرخشی حرکت دهید. این ورزش ساده می‌تواند به جریان خون سرعت ببخشد و بدن را سریع گرم کند.

خوردن مواد غذایی تند

ادویه ای مانند فلفل، پودر پیازو پودر سیر و پودر کاری به جریان خون کمک می‌کند تا دست‌وپا گرم شود. این مواد غذایی درد عضلات پس از ورزش را نیز کاهش می‌دهد.

ماساژ

ماساژ با تحریک خون به دام افتاده، اجازه حرکت آزادانه آن را به بدن ازجمله اندام‌های تحتانی می‌دهد.

کم‌آبی

بهترین راه برای مبارزه با گردش خون ضعیف نوشیدن آب است. بنابراین به‌طور مرتب آب مصرف کنید.

 

به امید فردایی روشن

منابع: روزنامه خراسان / Newsweek

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *