سیستم عامل تایزن چیست؟

تایزن

بعد از ارائه شدن سیستم عامل meego، توسط نوکیا، اینتل و بنیاد لینوکس، معدود شرکت های تولید کننده گوشی، گوشی ها و تبلت هایی را با استفاده از این سیستم عامل به بازار معرفی کردند. همه ی طرفدان این سیستم عامل بسیار امیدوار به موفقیت این سیستم عامل بودند تا اینکه نوکیا طی قراردادی با مایکروسافت سری لومیا را با ویندوز فون را به بازار معرفی کرد. با وجود تمام این اتفاقات اینتل با همکاری با سامسونگ و چند شرکت دیگر تصمیم گرفتند با استفاده از Meego و Bada یک نرم افزار متن باز به نام تایزن (Tizen) را ارائه دهند که امیدهای زیادی به موفقیت این سیستم عامل وجود دارد. در این مطلب میخواهیم این سیستم عامل را بررسی کنیم.

سیستم عامل تایزن (Tizen) چیست؟

 

تایزن

تایزن یک سیستم‌عامل آزاد و متن‌باز است که بر اساس سیستم عامل لینوکس نوشته شده است. این محصول توسط بنیاد لینوکس پشتیبانی می‌شود و توسط انجمن تایزن ارائه شده‌است. تایزن از سیستم عامل سکوی لینوکس سامسونگ (SLP) ساخته شده‌است. این سیستم عامل شامل تعدادی از ماژول‌های خود همانند مدیریت شبکه را از پروژهٔ می‌گو، آمیزشی از سیستم‌عامل‌های تلفن همراه موبلین ساخته شده توسط شرکت اینتل و مامو توسط شرکت نوکیا، برگرفته است. توسعه توسط شرکت‌های گردهم‌آمده به دور انجمن تایزن رهبری می‌شود. که در حال حاضر سامسونگ و اینتل می‌باشند. بعضی از توسعه‌دهندگان سابق می‌گو هم در این تلاش سهیم شدند.

سیستم عامل تایزن برروی چه پلتفرم هایی قرار میگیرد؟

چارچوب نرم‌افزار تایزن برای توسعه‌دهندگان سوم شخص بر اساس استانداردهای وبی همچون اچ‌تی‌ام‌ال۵ و تکنولوژی‌های وب WAC و غیره می‌باشد و طراحی شده‌است تا در

  • تبلت‌ها
  • نت‌بوکها
  • تلفن‌های هوشمند
  • تلویزیون‌های هوشمند
  • تجهیزات تفریحی/اطلاعاتی داخل خودرو

استفاده شود.

تایزن

کیت توسعه نرم‌افزار تایزن توسط سامسونگ تحت یک مجوز مالکیتی انحصاری می‌باشد و شامل محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار تحت وب، برابرساز، زنجیره ابزار تالیف، کدهای نمونه و مستندات است. اعضای فعلی مدیریت فنی اعلام کردند که توسعه کاملاً بازخواهد بود. با این حال «عضویت در بیشتر تیم‌های پروژه فقط توسط دعوت‌نامه صورت می‌گیرد» و توسعه و تصمیم‌گیری در اولین نسخه آلفا عمومی نبود. در حال حاضر برند مشهور سامسونگ گوشی های سری Z خود را با این سیستم عامل روانه بازار کرده است و البته برخی از تلویزیون ها، ساعتهای هوشمند و دوربین ها دیجیتال این برند نیز از این سیستم عامل استفاده می کنند و البته سامسونگ ادعا کرده است که این سیستم عامل برروی تمام گجت های الکترونیکی قابل استفاده است، همچنین شرکت هایی همچون:

  • اچ تی سی
  • ایسوس
  • ایسر
  • هوآووی

نیز اعلام کرده اند که قصد دارند محصولاتی بر پایه ی این سیستم عامل عرضه کنند.

با توجه به موارد فوق و ویژگی‌های مثبت زیاد ذکر شده برای این پلتفرم باید منتظر ماند و دید که بجز Samsung دیگر شرکت‌های تولید کننده گوشی مانند Huwaei و HTC چه محصولاتی را برای ارائه در نظر دارند و چه امکاناتی ارائه خواهند کرد. همچنین با توجه به امکان اجرای برنامه‌های اندروید در تایزن و با در نظر گرفتن همکاری این شرکت‌ها با یکدیگر، بادا و شاید webOS نیز ممکن است دیگر کمبودی برای نرم‌افزارهای موجود احساس نکنند.

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *