بیماری رینود چیست؟

بیماری رینود چیست؟ / ویکی ووک

بیماری رینود و یا سندرم رینود نوعی بیماری است که در آن قسمت هایی مانند انگشتان دست و پا، نوک بینی و حتی گوش ها احساس سردی و بی حسی می کنند، و دلیل این بیماری بطور قطع مشحص نیست اما بنظر می رسد که دلیل آن درگیری عروق خونی انگشتان و بینی و گوش باشد. در این مطلب می خواهیم بیشتر با این بیماری و دلایل آن آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از بیماری ها همچون پاچنبری و زخم بستر و … را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه می توانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری رینود

رینود نشانه هایی شبیه به سرمازدگی است اما این بیماری چیزی فراتر است از احساس سرماست. زمانی که بدن دچار این بیماری می شود ابتدا آن نواحی از بدن که درگیر این بیماری است سفید می شوند و بعد کبود شده و احساس کرختی و سرما می کنند البته الزاما این موارد در همه افراد یکسان نمی باشد. این بیماری اغلب انگشتان دست و پا را درگیر می کنند اما همانطور که در ابتدا نیز گفتیم، نوک بینی و گوش و لب ها نیز امکان دارد که درگیر این نوع از بیماری شود.

 

بیماری رینود چیست؟ / ویکی ووک

 

دلایل بیماری رینود

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود فرد را مستعد به بیماری رینود کند، استرس و سرمای بیش از حد است و این بیماری در بین زنان نیز شایعتر می باشد. هنوز دلیل قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما بنظر می رسد که درگیری رگ های خونی دست و پا در برابر هوای سرد و یا استرس است، و عوامل همچون:

  • جنسیت
  • سن
  • محل زندگی
  • سابقه خانوادگی

و بیماری های خاص و سیگار کشیدن نیز می تواند به بروز این بیماری کمک کند.


شاید دوست داشته باشید

خربق سیاه و خواص آن / ویکی ووکخربق سیاه و خواص آن

خربق سیاه گیاهی است از خانواده ی Ranunculaceae، علفی، چند ساله و کوتاه که بلندی آن معمولاً در حدود یک وجب است و به ندرت…

 


راه های پیشگیری از بیماری رینود

راه های وجود دارد که می تواند حملات این بیماری را کاهش دهد، ساده ترین روش ها آن است که استرس خود را کنترل کنید و بطور منظم ورزش کنید و اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید.

 

بیماری رینود چیست؟ / ویکی ووک

 

راه های درمان بیماری رینود

مهمترین اقدامی که در درمان و حمله این بیماری می توانید انجام دهید، گرم نگهداشتن عضو درگیر می باشد. در صورتی که بیماری تشدید پیدا کند جراحی بر روی اعصاب سمپاتیک نیز یکی دیگر از راه های درمان این بیماری می باشد و همچنین امکان دارد به منظور باز کردن عروق و شریان های کوچک داروهایی همچون دیلیتازم و فنوکسی نیز تجویز شود.

نظر شما در رابطه با این بیماری چیست؟ آیا با این بیماری آشنا بودید و آیا راهی برای مقابله با آن در نظر دارید؟ لطفا تجربه و نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *