اتواسکلروز چیست؟

اتواسكلروز چيست؟ / ویکی ووک

اتواسکلروز رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی است که باعث ناشنوا شدن می شود و بیشتر در بین سفید پوستان شایع است. در ادامه با علائم و علت این بیماری آشنا می شویم همچنین ما در مطالب قبل علت و راه های درمان برخی بیماری ها همچون: آمبولی، ملانوما، فاربر و … را بررسی کرده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید.

بیماری اتواسکلروز چیست و چه کسانی بیشتر به آن مبتلا می شوند؟

همانطور که اشاره کردیم این بیماری به معنی رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی است که مانع عملکرد درست استخوان رکابی که مسئول انتقال صدا است می شود. این بیماری معمولا از یک گوش شروع می شود اما بتدریخ هردو گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را شامل می شود و تقریبا 10 درصد از جمعیت بالغ سفید پوست دچار این بیماری می شوند. سن این بیماری 15 تا 40 سالگی است و بیشتر در 20 سال اول زندگی بروز می کند. این بیماری در زنان میانسال کمی شایعتر است و بدلایل نا معلومی نیز زنان حامله نیز در خطر این بیماری هستند.

اتواسکلروز چیست؟ / ویکی ووک

علت بیماری اتواسکلروز چیست؟

تقریباً ۶۰ % موارد اتواسکلروز منشاء ژنتیکی دارند و بیماری در نیم درصد جامعه تشخیص داده می‌شود البته شیوع آن بسیار بیشتر است ولی اغلب مبتلایان بدون علامت هستند. همچنین به طور متوسط ، شخصی که یکی از والدینش اتواسکلروز دارد، ۲۵ % شانس گرفتن این بیماری را دارد. اگر هر دو والدین اتواسکلروز داشته باشند، خطر بیماری به ۵۰ % افزایش می یابد.


شاید دوست داشته باشید

قلیه ماهی و طرز تهیه آن / ویکی ووکقلیه ماهی و طرز تهیه آن

قلیه ماهی مخصوص جنوب کشور است و می توانید آن را به همراه برنج سرو کنید و برای تهیه آن نیاز است که…


علائم بیماری اتواسکلروز چیست؟

در ابتدا مبتلا شدن به این بیماری، افراد صدا های فرکانس پایین را نمی‌شنوند و شایعترین علامت آن نیز کاهش شنوایی تدریجی است. در این بیماری علائم دیگری همچون:

  • گیجی
  •  مشکلات تعادل
  • احساس سوت زدن گوش
  •  غرش در گوش
  •  وزوز
  • صدای فیش

 در گوش یا سر دیده شده است.

اتواسکلروز چگونه درمان می شود؟

درمان معمولاً عبارتست از جراحی برای برداشت استخوان رکابی و جایگزین کردن آن با استخوان مصنوعی. اغلب با جراحی شنوایی حداقل به طور نسبی اصلاح می‌گردد. ممکن است به جای درمان جراحی از سمعک استفاده شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *