گیاه جوزار قم و خواص آن

گیاه جوزار قم و خواص آن / ویکی ووک

جوزار قم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در این مطلب میخواهیم آن را بررسی کنیم. این گیاه ریشه های متورم به شکل غده دارد که در درمان کرم های معده بسیار مفید است. در ادامه خواص این گیاه را بررسی میکنیم همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی مثل آناغالیس، کاکلک و … را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

درباره‌ی جوزار قم

 

گیاه جوزار قم و خواص آن / ویکی ووک

 

جوزار قم گیاهی است از خانواده زیره Umbelliferae، علفی، چند ساله دارای ریشه متورم به شکل غده ای به قطر تا سه سانتیمتر، شبیه شاه بلوط و دارای بو و طعمی شبیه آن، ساقه ی آن راست به بلندی حدود یک متر می باشد. برگ آن شبیه برگ شبت است. گل آن سفید و به صورت چتر مرکب می باشد، میوه آن به رنگ قهوه ای روشن، چسبنده و دارای بویی مطبوع است. این گیاه بومی مناطق با آب و هوا گرم بوده و در نواحی جنوبی ایران در بلوچستان و هم چنین در هندوستان در منطقه ی کشمیر انتشار دارد. این گیاه در طب سنتی به نام های زیره  غده ای, سیاه زیره, زیره سیاه, زیره, اکثار معروف است.


شاید دوست داشته باشید

بیماری نوروپاتی چیست؟ / ویکی ووکبیماری نوروپاتی چیست؟

نوروپاتی، نورو به معنای نورون عصب و پاتی به معنای آسیب است که همانطور که اشاره کردیم به دلایل گوناگون رشته‌های عصبی بدن به ‌ویژه عصب‌های…

 


خواص جوزار قم

طبیعت این گیاه خیلی گرم و خشک است واگر کمی از آن خورده شود بادشکن است. اگر تا یک گرم از آن خورده شود، مخدرو مسکر است و سنگ مثانه رl خرد می کند. یک گرم از کوبیده آن باآب دم کرده  خارخسک بخورید. کرم  معده را خارج می کند. ضماد آن برای تحلیل ورم  بلغمی بسیار مؤثر است.

 

گیاه جوزار قم و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی جوزار قم

حتماً باید زیر نظر پزشک مصرف شود و اگر بیش از حد مجاز مصرف شود یا بیش از چهار تا پنج گرم از آن خورده شود، قی و استفراغ شدید، اسهال و سستی اعضا ایجاد می کند و ممکن است منجر به مرگ شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *