گیاه حساس و خواص آن

گیاه حساس و خواص آن / ویکی ووک

گیاه حساس گیاهی است چندساله و تیغ دار که حدود 60 تا 50سانتی متر ارتفاع دارد، این گیاه جالب و زیبا به نام های گل قهر و آشتی, گل قارکون , مستحیه معروف است. در ادامه بیشتر با این گیاه زیبا و مفید آشنا خواهیم شد.

درباره‌ی گیاه حساس

گیاه حساس گیاهی است، چند ساله با ساقه های چوبی تیغ دار که بلندی آن ۶۰ – ۵۰ سانتی متر است. برگ های آن مرکب و هرگروه سه تا چهار برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه ی اصلی وصل می شود، هر برگ مرکب دارای ۴۰ – ۲۴ جفت برگچه ی باریک و دراز است و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پرهای پرندگان درمی آورد. چون به محض تماس دست، برگ های آن به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می شود، ان را گیاه حساس نامند. این گیاه بومی برزیل است و در ایران از نظر زیبایی در گل خانه ها کاشته می شود.

 

 

گیاه حساس و خواص آن / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

بیماری آتاکسی چیست؟ / ویکی ووکبیماری آتاکسی چیست؟

آتاکسی ناهماهنگی یا بی نظمی حرکات عضلات است به شرطی که ضعف ماهیچه‌ای وجود نداشته باشد. این بیماری به علت اختلالات وستیبولار، مخچه‌ای، یا حسی ایجاد می‌شود…


خواص گیاه حساس

این گیاه دارای ترکیب شیمیایی شامل:

  • ماده ای شبیه آدرنالین
  • آلکالوئید میموزین

است.

ریشه و برگ این گیاه دارای خواص هستند و اگر  آب جوشانده ی آن را بنوشید. تونیک است و برای آسم مفید می باشد، وجود سنگ را در بدن از بین می برد، برای درمان بواسیر و فیستول مفید است همچنین، تازه ی آن را بکوبید و به صورت خمیر ضماد کنید. آب آوردگی بیضه را درمان می کند، باعث تحلیل ورم ها می شود، برای گزیدگی عقرب نافع است علاوه بر آن اگر آن را بکوبید و با روغن کنجد یا روغن زیتون ضماد کنید. برای معالجه ی فتق مفید است.

 

 

آب جوشانده ی ریشه آنرا بنوشید:

  • ادرار را زیاد می کند
  • درد در موقع عادت ماهیانه را تسکین می دهد
  • اسهال خونی را درمان می کند
  • زود انزالی را کاهش می دهد

و همچنین برای درمان بواسیر و فیستول مفید است.

عوارض جانبی گیاه حساس

خوردن دم کرده ی غلیظ یا مصرف زیاد آن ممکن است مسمومیت ایجاد کند و موجب ریزش مو شود. همچنین برای مصرف این گیاه حتما با دکتر مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *