جلپ و خواص آن

جلپ و خواص آن / ویکی ووک

جلپ گیاهی است با ریشه های ضخیم و متورم که در درمان سردرد های کهنه بسیار مفید است. این گیاه دارای خواص های دیگری است که در ادامه آن ها را نیز بررسی میکنیم.

درباره‌ی جلپ

 

جلپ و خواص آن / ویکی ووک

 

گیاه جلپ ریشه ی ضخیم و متورم گیاهی است که معمولاً آن را  بریده به چها ر قسمت تقسیم کرده و خشک می کنند و به بازار عرضه  می نمایند، ریشه ی گیاهی از خانواده ی نیلوفر صحرایی convolvulaceae، بالا رونده و چند ساله که ساقه ی استوانه ای دارد و تا سه متر بالا می رود. برگ های آن قلبی شکل، نوک تیز، بدون دندانه، به رنگ سبز روشن و گل هایش بوقی به رنگ صورتی است. میوه اش کپسولی گرد می باشد که در آن دانه های سیاه گیاه قرار گرفته اند. ریشه ی ضخیم آن شبیه شلغم و یا چغندر لبویی و کوچک است که از خارج سیاه و از داخل زردرنگ، مقطع آن موجدار با بوی تهوع آور و طعم آن تند می باشد. این گیاه بومی مکزیک و امریکای شمالی است ودر مناطقی از هند می روید.

همچنین این گیاه در طب سنتی به نام های جلب,  چلاپا,  چالاپا معروف است.


شاید دوست داشته باشید

شاید دوست داشته باشید

HTC U Ultraمشخصات گوشی HTC U Ultra

شرکت تایوانی HTC با تولید گوشی HTC U Ultra با نمایشگری بزرگ و بدنه‌ای که با شیشه پوشیده شده است مسیر جدیدی را در مقابل راه خودش قرار داده است، و قصد دارد ثابت کند که …

 


خواص جلپ

 

جلپ و خواص آن / ویکی ووک

 

این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد و دارای ترکیبات شیمیایی همچون:

  • لعاب
  • نشاسته
  • ۹ درصد رزینی به نام جالاپ رزین که شامل دو هتروزید به نام های جالایین ۲۰ درصد و کونولوولین ۸۰ درصد

است.

یک تا سه گرم از آن را بسیار نرم بسایید و آن مقدار را در سه نوبت روزانه بخورید. برای درمان سردرد کهنه، سرفه ی کهنه، تب های مزمن، صرع، درد کلیه و پشت، سیاتیک، درد مفاصل، استسقا و یرقان مفید است.

یک تا سه گرم از آن را بسیار نرم بسایید، با ۲۵ گرم گل قند مخلوط کرده و آن را سه قسمت کنید و یک قسمت از آن را صبح، یک قسمت ظهر و قسمت دیگر را شب بخورید و هر نوبت روی آن مقداری عرق رازیانه یا عرق انیسون نیز بنوشید. مسهل قوی رطوبی است.

به امید فردایی روشن

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “جلپ و خواص آن

  1. واقعا خوب بود ،، البته دوباره باید بررسیش کنم

    سایت جالبی دارید لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *