کوله خاس و خواص آن

کوله خاس و خواص آن / ویکی ووک

کوله خاس یکی از گیاهان دارویی است که در این مطلب می خواهیم خواص آن را بررسی کنیم. این گیاه در طب سنتی به نام های، سیر سیرک – جز – جیز – کول کیش – هس – چوشت – چشت – آس بری – مورد اسفرم – رند. ریحان القبور-کوله حسی – هاس – پل وکول – کولار – اوتو معروف است. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات گیاه کوله خاس

گیاهی است چندساله، بوته‌ای شکل و همیشه سبز با شاخه های چوبی سبز رنگ که بلندی آن پنجاه تا شصت سانتی متر است. برگ های آن که انشعاباتی کوتاهی از گیاه می باشد و به شکل برگ درآمده پهن،نوک تیز،مثلثی وسبز رنگ است.

گل‌های آن کوچک و به رنگ سبز کم رنگ و خوش‌بو می باشد که قسمتی از دم گل‌ آن ها به کلادود‌ها چسبیده است و در وسط آن قرار دارد. میوه‌ی آن کروی، گوشت‌دار و کوچک به رنگ قرمز مرجانی است. ساقه‌ی زیرزمینی و ریشه‌ی گیاه که به عنوان دارو مورد استعمال است،پس از خشک شدن به رنگ خاکستری مایل به زرد، پوشیده از ریشک هاو به قطر چند میلی متر در بازار عرضه می شود.این گیاه در قسمت وسیعی از مناطق مختلف انگلیس و فرانسه و سایر نواحی اروپا و در ایران انتشار دارد.

 

کوله خاس و خواص آن / ویکی ووک33

 

در ایران در ارتفاعات کمتر از 1000 متر جنگل‌های شمال و در دره‌های مرطوب کنار دریای خزر،گرگان،بندر گز،لاهیجان،اطراف رشت،طوالش و آستارا به طور خودرو دیده می شود.

خواص گیاه کوله خاص

همانطور که گفتیم این گیاه دارای خواص بسیاری است، اگر برگ و میوه‌ی آن را باهم بخیسانید و یادم کنید، بعد آب آن را با آب انگور مخلوط نمایید و بخوریید. مدّر است و برای رفع سختی ادرار کردن که ناشی از رطوبت باشد مؤثر است، برای خرد کردن سنگ مثانه و تقویت معده و کبد نافع است، برای معالجه یرقان و اسهال مؤثر می باشد،ترشح شیر را افزایش می دهد. با برگ و میوه‌ی آن شیاف درست کنید و مصرف نمایید.برای اخراج کرم معده نافع است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *