سورنجان و خواص آن

سورنجان و خواص آن / ویکی ووک

سورنجان گیاهی است چند ساله که در چمن زارها، مراتع مرطوب و خاک های سبک می رویند و دارای خواص بسیاری است که در این مطلب میخواهیم آن ها را بررسی می کنیم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی گیاهان دارویی همچون افسنطین، خار مریم و کلپوره و… آشنا شده ایم که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

درباره‌ی سورنجان

سورنجان گره های ریشه گیاهی است ازخانواده Liliaceae Colchicaceae، که دارای گونه های مختلفی است. به طور کلی گیاهانی هستند چند ساله که در چمن زارها، مراتع مرطوب و خاک های سبک می رویند. وجه تشخیص انواع آن پیاز غده مانند سفت زیرزمینی آنها است. برگهای آنها باریک، دراز، خطی، بیضی شکل و نوک تیزند که معمولاً در بهار ظاهر می شوند. گلها معمولاً به طور منفرد و یا دو یا سه گل از زمین خارج می شوند و تقریباً شبیه گل زعفران می باشند با این تفاوت که گل سورنجان شش پرچم دارد در صورتی که گل زعفران سه پرچم دارد. محفظه ی میوه آن دارای سه خانه است و در هر خانه پنجاه تا هفتاد دانه وجود دارد که ریز به قطر یک تا دو میلیمتر و طعم آن تلخ می باشد

 

سورنجان و خواص آن / ویکی ووک

 

گل های آن ارغوانی و درشت است که در پاییز به طور منفرد و بدون هیچ برگ از زمین خارج می شود. بهترین نوع سورنجان آن است که رنگ ظاهر و مقطع آن هر دو سفید، طعم آن شیرین و تازه، کرم نخورده و قدری سخت بوده و بدبو هم نباشد. این گیاه در قفقاز و آسیای صغیر انتشار دارد، در ایران در دامنه های البرز، تجریش، اطراف تهران، در شمال ایران و در خراسان در نواحی سر مرزی در هریرود می روید.

این گیاه به نام های: سورنجان کرمانی, گل حضرتی, پیاز سگ, خمل, سورنگان ,عکنه , گل حسرت,  شنبلید, کلشیک, شقلیل, فرج الارضں و قلب الارض معروف است.


شاید دوست داشته باشید

از کجا بفهمیم که وسواس داریم؟ / ویکی ووکاز کجا بفهمیم که وسواس داریم؟

اختلال وسواسی یک نوع اختلال اضطرابی ناتوان کننده است. در این اختلال مدام افکار مزاحم و ناخواسته ای شکل می گیرند که فرد نمی تواند …

 


خواص سورنجان

دو گرم از آن را بکوبید و بخورید:

  • بادشکن و نیروبخش است
  • مسهل اقسام بلغم می باشد و اخلاط لزج را از اعماق بدن خصوصاً از مفاصل بیرون می کشد
  • برای معالجه ی یرقان و ورم طحال مفید است

آن را با زنجبیل و فلفل مخلوط کرده بکوبید و با عسل به صورت خمیر در آمرده و هر شب یک قاشق چای خوری از آن را بخورید. نیروی جنسی را افزایش می دهد. سه روز روزی یک بار ۲ تا ۳ گرم از آن را بکوبیدو با شیر تازه دوشیده شده مخلوط کنید و بخورید. ضعف قوای تناسلی را برطرف می کند.

 آن را با صبر زرد بکوبید و در دهان ریخته با آب میل کنید و یا در کپسول خالی ریخته و فرو دهید نقرس و عرق النسا را درمان می کند. مقداری از کوبیده ی آن را با زعفران ساییده شده و زردهی تخم مرغ مخلوط کرده ضماد کنید. دردهای استخوانی را تسکین میدهد، ورم های سفت را تحلیل میبرد.  نیم مثقال از آن را با شش نخود زعفران ساییده و مقداری گلاب مخلوط کنید و قبل از غذا بخورید و کوبیده  سورنجان را هم با سرکه مخلوط کرده و بر موضع بمالید. درد مفاصل و آرتروز را درمان می کند.  آن را نرم بسایید، بعد با پیه آب کرده مخلوط کرده شیاف درست کنید و شبی یک عدد مصرف نمایید. برای انداختن دانه ی بواسیر و تسکین درد آن بسیار نافع است.

 

سورنجان و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی سورنجان

مضر معده است و ایجاد دل پیچه و ضعف در معده و کبد می کند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *