سیستم چهارچرخ متحرک چیست؟

سیستم چهارچرخ متحرک چیست؟ / ویکی ووک

مطمئناً پشت خیلی از شاسی بلندها مانند لند کروز، پرادو و… 4WD یا AMD را دیده‌اید و برایتان این سؤال پیش‌آمده باشد که به چه معنی‌ای می‌باشد. ما در ادامه بررسی اجزای خودرو، در این بخش به سیستم چهارچرخ متحرک و کارایی آن در خودروها و همچنین انواع این سیستم را هم بررسی خواهیم کرد. سیستم چهارچرخ متحرک، سامانه ایی است که باهدف انتقال نیرو موتور به هر چهار چرخ اتومبیل و قدرت دهی بیشتر به خودروها بکار برده می‌شود. در بخش‌های قبلی به چگونگی کار دستگاه دیاگ و سیستم تعلیق در خودروها را بررسی کرده‌ایم که در صورت تمایل می‌توانید به آن بخش‌ها هم سری بزنید و با اجزای خودرو بیشتر آشنا شوید.

طرزکار سیستم چهارچرخ متحرک

 

سیستم چهارچرخ متحرک چیست؟ / ویکی ووک

 

در زمان های نچندان دور خودروهای آفرودی یا جیپ ها مخصوص ماجراجوها و طبیعتگردان بود، جایی که هیچ وسیله نقلیه ایی توانایی گذر نداشت و ماجراجویان عزیز با استفاده از همین جیپ هایی که به سیستم چهارچرخ متحرک یا Four Weel Drive (4WD) مجهز شده بودند، به کاوش و گردش می پرداختند. اما این سیستم ها فقط برای این موارد طراحی نشده اند و در جنگ جهانی دوم نقش پرنگی برای وسایل نقلیه ارتش ها ایفا می کردند و درادامه خودروسازهای معروف دنیا، اتومبیل های قدرتمندی با استفاده از همین سیستم چهارچرخ متحرک تولید کردند که خیلی مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

اما سیستم چهارچرخ متحرک بیشتر برای خودروهایی برپایه وانت یا شاسی بلند ساخته می شود، در این سیستم تمام توان موتور به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می شود و انتقال قدرت بصورت کاملا یکسان از دیفرانسل به محورهای عقب و جلو تقسیم می شود و دلیل این یکسانی انتقال قدرت، چرخش چرخ ها باسرعت یکسان است و همچنین، این سیستم بگونه ایی توازن بین اکسل های جلو و عقب خودرو هم تضمین می کند.

با سیستم چهارچرخ متحرک چسبندگی چرخ ها بالا می رود و خودرو در هر سطحی که باشد، با اصطکاک بالا حرکت می کند و عملکردی بهتر دارد، اما در این سیستم بدلیل استفاده از هرچهار چرخ واصطکاک بالایی که دارد، توصیه می شود فقط درصورت وجود ضرورت و جاده های ناهموار استفاده شود و فعال کردن دائمی این حالت می تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند.


شاید دوست داشته باشید

زلزلههنگام زلزله چه کار کنیم؟

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی …

 

 


انواع سیستم چهارچرخ متحرک

 

سیستم چهارچرخ متحرک چیست؟ / ویکی ووک

 

 سیستم چهارچرخ متحرک به دو دسته تقسیم می شود که در شرایط مختلف و برای خودروهای متفاوت استفاده می شود. این دو دسته به شرح زیر است:

  • سیستم چهارچرخ متحرک موقت یا Part Time 4WD

در این مدل از حالت چهارچرخ بصورت همزمان برای مقاطعی استفاده می شود که اتومبیل در جاده های ناهموار و سطوح یخی قرار دارد که فعال کردن این حالت برای کشش و چسبندگی بیشتر است.

  • چهار چرخ متحرک دائم یا Full Time 4WD

از این سیستم برای همیشه و در مسیرهای آسفالته هم می توان استفاده کرد.

 

سیستم چهارچرخ متحرک چیست؟ / ویکی ووک

 

مزایا و معایب سیستم چهار چرخ متحرک

  • قدرت بالا در عبور از موانع
  • قابلیت غیرفعال سازی و کاهش مصرف سوخت
  • بالا رفتن وزن خودرو
  • عدم کارایی در تمامی شرایط
  • قیمت بالا

 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *