دستگاه دیاگ چیست؟

دستگاه دیاگ چیست؟ / ویکی ووک

با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت خودروسازی و استفاده شرکت های خودروساز از کامپیوتر خودرو و میکروکنترلرها برای بهبود کارایی اتومبیل ها، گاهی اوقات این سیستم ها از نظم همیشگی خود خارج شده اند و نیاز است که خطایابی و تعمیر شوند و این کار توسط دستگاه دیاگ انجام می شود. قطعا پیش آمده که از تعمیرکاران اسم دیاگ را شنیده اید و شایدهم برایتان سوال باشد که کار این دستگاه دیاگ دقیقا چیست؟ و چرا استفاده می شود؟ که در ادامه این بخش بیشتر به کار این دستگاه آشنا خواهیم شد.

دستگاه دیاگ چگونه کار می کند؟

 

دستگاه دیاگ چیست؟ / ویکی ووک

 

دیاگ از کلمه‌ی (Diagnostic) به معنای خطایابی نشات گرفته است که بوسیله ی یک دستگاهی مخصوص که به نوعی کدخوانی می کند، اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج می کند و در ادامه به آنالیز آن داده ها می پردازد و جزئیات خطای و مشکل بوجود آمده را به تعمیرکار اعلام می کند. این دستگاه دیاگ بر دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • اسکنرها

این دسته که به اسکنرها شهرت دارند، توسط دستگاه دیاگ فوق پیشرفته ایی مانند جی اسکن (G-Scan)، بصورت حرفه ایی و کارآمد به کار آنالیز داده ها می پردازند و بصورت دقیق عیب یابی خودرو را انجام می دهند.

  • دستگاه های نرم افزاری

این دسته که تقریبا مشابه اسکنرها می باشد، به جای ارسال اطلاعات به دستگاه ی مانند اسکنر، آن اطلاعات را توسط بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شخص ارسال می کند و فقط کافیست که نرم افزار مورد نظر کامپیوتر خودرو رابر روی موبایل اندرویدی خود نصب کرده باشید تا جزئیات خودرو را بصورت زنده در اخیتار داشته باشد. این دسته به مراتب از اسکنرها با عملکردی محدودتر و ارزانتر هستند.


شاید دوست داشته باشید

Far Cry 5اطلاعاتی درباره بازی Far Cry 5

کمپانی یوبی سافت اولین تریلر رسمی بازی Far Cry 5 را منتشر کرد. این بازی قرار است در تاریخ …

 


چه مواردی در دستگاه دیاگ قابل تشخیص است؟

 

دستگاه دیاگ چیست؟ / ویکی ووک

 

دستگاه دیاگ که توسط پورت یا درگاه او بی دی (OBD) به کامپیوتر خودرو وصل می شود، برای عیب یابی سیستم ها، کدهای معینی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند، که این کدها برای هردرخواستی فرق می کند. در ادامه تعمیرکاران با توجه به درخواستی که از ECU کرده اند، پاسخ یا اطلاعاتی را دریافت می کنند که این اطلاعات به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:

  • اطلاعاتی از سیستم انژکتور

در این بخش کدهای تشخیص عیوب در بخش های الکتریکی یا الکترونیکی سیستم انژکتور خودرو که شامل سنسورها، انژکتورها و سایر عملگرها می باشد، اطلاعاتی را که تشخیص داده اند در حافظه کامپیوتر ذخیره میکند و دستگاه دیاگ آن اطلاعات را بروی نمایشگر خود نشان می دهد.

  • اطلاعاتی از عملکرد موتور

 

دستگاه دیاگ چیست؟ / ویکی ووک

 

در اینجا دیاگ از داده هایی که کامپیوتر خودرو یا ECU در حافظه ی خود ذخیره کرده، استفاده می کند و اطلاعاتی درباره  ی سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، مقدار باز بودن استپر موتور و مواردی ازین دست را ارزیابی می کند. اگرتعمیرکار بتواند نوع خطا در پارامترهای موتور را تشخیص دهد، به راحتی می تواند عیوب الکترونیکی و مکانیکی موتور را تشخیص دهد.

در حالت کلی اکثر دستگاه های دیاگ قابلیت تشخیص عیوب الکتریکی و برقی خودرو، سنسورهای مهم مانند سنسور اکسیژن، سنسور ABS و در مراحل پیشرفته تر، فشار روغن گیربکس و پارامترهای دیگر را دارند. همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ هم می توانید کیلومتر خودرو را دستکاری کنید و هم می توانید آخرین تغییرات یا دستکاری های کیلومتر را هم تشخیص دهید.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو


 

 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *