غده تیموس چیست و کجای بدن قرار دارد؟

غده تیموس چیست و کجای بدن قرار دارد؟ / ویکی ووک

دستگاه ایمنی یکی از پیچیده ترین و شگفت انگیز ترین دستگاه های بدن است. کار عمده‌ی آن محافظت از بدن در برابر عفونت ها و جلوگیری از گسترش بیماری ها و سرطان است. دستگاه ایمنی از رگ ها و اندام های لنفاوی (گره‌های لنفاوی، تیموس، طحال، آپاندیس، لوزه ها و لوزه حلقوی)، مغز استخوان، سلول های سفید خون و فاکتور های شیمیایی خاص تشکیل شده است که رهبر این دستگاه ایمنی که از اجزای مختلف تشکیل شده است غده‌ تیموس است که در این مطلب میخواهیم بیشتر با وظایف و جایگاه این غده در بدن آشنا شویم.

جایگاه غده تیموس

همانطور که گفته شد، تیموس غده اصلی یا رهبر دستگاه ایمینی است و یکی از جایگاه های عمده‌ی تولید سلول های ایمنی است. تیموس درست زیر غده‌ی تیروئید و بالای قلب واقع شده است.

 

غده تیموس چیست و کجای بدن قرار دارد؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

زلزلههنگام زلزله چه کار کنیم؟

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی …

 


وظیفه‌ی غده تیموس

این غده‌ی که در بالای قلب قرار دارد از لحاظ بافت‌شناسی به یک مغز مرکزی (central medulla) و لایه‌ی بیرونی که به وسیله‌ی روپوش بیرونی احاطه شده تقسیم می‌شود و مسئول تولید لنفوسیت های T و تامین دستورات برای آنها در مورد حمله به دشمنان بدن است. غده تیموس چندین هورمون ترشح می کند که مسئول تنظیم بسیاری از اعمال دستگاه ایمنی است. سطح کم هورمون های تیموس در خون با کاهش دستگاه ایمنی همراه است. میزان این هورمون ها در افراد مبتلا به سرطان پایین است. غده‌ی تیموس با بالا رفتن سن، در پاسخ به کمبود های تغذیه ای تحلیل می رود.

دستگاه ایمنی خط مقدم دفاع در برابر تشکیل تومور و رشد سرطان است که رهبری این خط بدست غده تیموس است پس این غده نقش بزرگی در سلامتی و جلوگیری از سرطان دارد.

نظر شما چیست، چه عواملی باعث ضعف این غده می شود؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: درمان های سحر آمیز

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “غده تیموس چیست و کجای بدن قرار دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *