طحال چه نقشی در بدن دارد؟

طحال چه نقشی در بدن دارد؟ / ویکی ووک

طحال یکی از عضو های بدن می باشد که در سمت چپ بالای شکم و زیر دنده ها قرار دارد. این عضو جزئی از سیستم گردش خون محسوب می شود که در ادامه بیشتر با این عضو بدن آشنا می شویم.

طحال چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم طحال‌ عضوی از بدن است که به اندازه یک مشت انسان است و در سمت چپ بالای شکم قرار دارد. طحال از پولپ سفید و پولپ قرمز تشکیل شده‌است. پولپ سفید ماهیت لنفوییدی دارد و از قسمت های:

  • فولیکولهای سلول B
  • ناحیهٔ حاشیه‌ای در اطراف فولیکول‌ها
  • نواحی انباشته از سلول‌های T که آرتریولها را می‌پوشاند.

تشکیل شده است.  پولپ قرمز از سینوسها و طناب‌های پولپ تشکیل شده‌است.  جریان خون شریان طحالی ۱۵۰ سی‌سی بر دقیقه‌است. بدون طحال هم می توان زندگی کرد ، در واقع سیستم لنفاوی کبد بخشی از عملکرد طحال را انجام می دهد.ولی با توجه به این که طحال، تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد، کسانی که طحالشان برداشته می شود، باید واکسن ها و داروهای خاصی را دریافت کنند.

 

طحال چه نقشی در بدن دارد؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

سندرم کلاین فلتر چیست؟ / ویکی ووکسندرم کلاین فلتر چیست؟

ما در مطالب قبل درباره ی سندرم ترنر که یک بیماری کروموزومی در دختران بود، صحبت کردیم، در این مطلب به بیماری سندرم کلاین فلتر می پردازیم این سندرم برخلاف سندرم ترنر مخصوص…

 

 


وظیفه‌ی طحال چیست؟

در هر دقیقه، حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر خون با عبور از طحال تصفیه می شود. این عضو گلبول های قرمز خیلی مسن، آسیب دیده، تغییر شکل یافته و پلاکت های غیرطبیعی را از جریان خون خارج می کند. همچنین سلول های خونی آسیب دیده مثل آهن و هموگلوبین در این عضو بازیافت می شود. هر گونه سلول غیرطبیعی نیز با عبور از طحال، در تله آن می افتد و از سیستم خون خارج می شود.در یک انسان بزرگ سال، هر روز حدود 20 میلی لیتر گلبول قرمز فرسوده از طریق طحال از رده خارج می شود.

 

طحال چه نقشی در بدن دارد؟ / ویکی ووک

 

در طحال، لنفوسیت های B وجود دارد که در برابر میکروب ها مواد ضدمیکروبی ترشح می کنند بنابراین، طحال در جلوگیری از برخی بیماری ها و عفونت ها نقش مهمی دارد. به علاوه ، در مواقع ضروری که سلول های مغز استخوان انسان نمی تواند تولید خون داشته باشد، طحال‌ وارد عمل می شود و خون سازی می کند.وظیفه دیگر طحال، تأمین خون برای بافت هایی است که به دلایلی مانند جراحت و بیماری نیازمند خون رسانی ویژه اند. طال امکان دارد به دلایلی چون آسیب دیدگی بر اثر عواملی چون تصادف یا بیش فعالی برداشته شود که همانطور که توضیح دادیم زندگی فرد دچار اختلال نمی شود اما باید واکسن ها و داروهای خاصی را دریافت کنند.

عملکرد طحال

بطور کلی عملکرد طحال بصورت زیر است:

  • پاک سازی موجودات نفوذ کننده در خون (باکتری ها)
  • ذخیره سازی خون
  • تولید آنتی بادی برای سیستم ایمنی بدن
  • حذف سلول های غیر طبیعی خون
  • پاک سازی میکروارگانیسم ها و آنتی ژن های ذرات از جریان خون

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *