سنجد و خواص آن

سنجد

سنجد مواد با ارزش فراوانی دارد از جمله اولئین، استئارین، لینول و…. در میوه سنجد اسید های آلی و گلوکوزید کرستین یافت می شود.این میوه حاوی ویتامین های K،B،A،E و C است.جالب است بدانید در هسته سنجد ۱۷نوع آمینواسید یافت می شود.از دیدگاه طب سنتی این میوه به دلیل داشتن تانن برای درمان بیماری ها موثر است.

درباره سنجد

 

سنجد

 

گیاهی درختی است که در آب و هوای معتدل می‌روید.

برگ‌های باریک ومخملی شکل ومیوه‌هایی قهوه‌ای رنگ وخوراکی داردکه از هسته آن درتهیه برخی داروهااستفاده می‌شود.

این درخت، در مناطق گوناگون ایران به نام‌های دیگری می‌نامند؛ در کردستان آن را «سرین چک»، در آذربایجان «ایده- ایکده» در اطراف تهران «پستانک» و در اصفهان «غبیده بادام» گفته می‌شود. در کتب سنتی با نام‌های «چوب‌دانه، نُقد، بُل» نام برده شده‌است. این درخت را می‌توان به فراوانی در شهرستان‌های جنوب خراسان و قهستان و منطقه اقلید دید.

این درخت، در مقابل سرمای سخت زمستان مقاوم است،لیکن گرمای شدید تابستان را نمی‌پسندد. شکل برگ این درخت شبیه برگ درخت بید و زیتون، دراز، کرک‌دار، براق و متناوب می‌باشد. پشت برگ‌ها نقره‌ای‌فام و دارای دمبرگ کوتاه است. میوه سنجد سته خوراکی است با مزه تقریباً ترش، شیرین و کمی گس به شکل بیضوی، گوشت‌دار، شبیه زیتون به رنگ زرد نارنجی مایل به قرمز. سنجد از نظر غذایی کم‌کالری و طبیعت آن سرد و خشک و یبوست‌آور است. سنجد یکی از مواد هفت گانه سفره هفت سین ایرانیهاست.

خواص سنجد

 

سنجد

 

برگ این درخت و میوه‌های خشک آن قابض (یبوست آور ) است. از گل‌های آن جهت معطر ساختن بعضی لیکورها استفاده می‌شود. جوشانده برگ درخت سنجد خاصیت جمع‌کنندگی و ضد اسهال دارد و داروی خوبی برای اسهال کودکان است. همچنین دارای خواص زیر است:

  • از پوست این درخت ماده شیمیایی استخراج می شود.
  • طبیعت این میوه بنا به نظر حکمای سنتی سرد و خشک است.
  • تحقیقات انجام شده روی میوه درخت، نشان می دهد که حاوی ترکیبات ضد ویروسی است. از این میوه برای درمان عفونت های گوش و سرماخوردگی استفاده می شود.
  • فلاوانوئید موجود در سنجد به شل کردن عضلات کمک می کند.
  • این میوه غنی از کلسیم است و برای پوکی استخوان، مفید است.
  • گل درخت، طبیعت گرم وخشک ومعطردارد. جوشانده یادم کرده آن برای بیماری های دماغی وزخم های ریوی وتنگی نفس مفیداست.
  • معده وکبدراتقویت میکند. از عصاره گل سنجدبرای تقویت ورشد مو استفاده می شود.عرق شکوفه آن ضدنفخ و برای معده مفیداست.

به امید فرادیی روشن.

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *