سمنو و خواص آن

سمنو و خواص آن / ویکی ووک

سمنو ، خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند. سمنو را معمولاً کمی پیش از نوروز درست می‌کنند و یکی از اجزای سفره هفت سین ما به حساب می آید، اما این خوردنی خوش مزه دارای خواص بسیاری است که در این مطلب میخواهیم آن را بررسی کنیم.

خواص سمنو

همانطور که در ابتدا گفتیم از عصاره جوانه گندم تشکیل می شود. سمنو حاوی موادی چون سلنیم، فسفر، کرومیوم، روى، آهن، مس و انواع ویتامین‌هاست. مخلوط عصاره جوانه گندم با آرد کامل باعث شیرین شدن سمنو می شود. سمنو حاوی اسید فولیک نیز است و مبتلایان به کم خونی در تعطیلات نوروزی می‌توانند با مصرف این ماده غذایی، بیماری خود را کنترل کنند.

خوردن سمنو باعث رشد جسمی و ذهنی کودکان می شود. استفاده از این ماده غذایی تاثیر به سزایی در درمان عوارضی همچون مشکلات ریوی، کمبود وزن، وجود فسفات در ادرار، سوءهاضمه، پادرد، مخملک، تب برفکى، نامنظم شدن ضربان قلب، دیابت، ریزش مو، یبوست و زخم هاى قرنیه دارد.

 

سمنو و خواص آن / ویکی ووک

 

استفاده از سمنو‌ باعث بهبود سختی زایمان، نازایی و شیردهی می شود. استفاده از این ماده غذایی باعث کاهش کالری بدن و کلسترول خون می شود. سمنو در حرارت تقریبا زیاد درست می‌شود و همین مسئله باعث از بین رفتن بسیاری از ویتامین های D موجود در این ماده غذایی مقوی می شود، اما با وجود این سمنو کمک بزرگی به سلامت پوست و مو می کند و اشتهای کودکان را افزایش می‌دهد.


شاید دوست داشته باشید

Mass Effect: Andromedaنقد و بررسی بازی Mass Effect: Andromeda

متاسفانه Andromeda نمی‌تواند طرفداران خود را ۱۰۰٪ خوشحال کند درست در همان حالتی که مردم از شیوه‌ی پایان یافتن Mass Effect 3 خوشحال نشدند. کمپانی Bio Ware چیز‌های بزرگی را در بازی قرار داده است اما داستان اصلی …

 

 


طرز درست کردن سمنو

برای تهیه سمنو‌ به ازای هر یک کیلو گرم گندم به یک کیلو آرد گندم سبوس دار نیاز دارید. ابتدا گندم ها را بشویید یک شبانه روز آن ها را آب کنید. بعد داخل سینی بریزید و روی آنها پارچه نخی بکشید. پارچه باید همیشه مرطوب باشد. اجازه دهید 2 تا 3 روز جوانه بزنند و قبل از اینکه سبز شوند آنها را چرخ کنید، بعد از آن، آنها را داخل صافی بریزید و روی آنها کم کم آب بریزید و دست بکشید تا شیره گندم از سبوس گندم جدا شود.

 

سمنو و خواص آن / ویکی ووک

 

شیره گندم را با آرد مخلوط کنید. آرد باید کاملا در در شیره وآب حل شود و گلوله گلوله نباشد. برای 1 کیلو آرد و 1 کیلو گندم حدود 8 تا 10 لیتر آب میخواهد. بعد از آن مواد را روی شعله گاز قرار دهید حرارت را زیاد کنید و مدام مواد را بهم بزنید تا ته نگیرد تا زمانی که به جوش بیاید. وقتی سمنو به جوش آمد، دیگر به همزدن مدام نیاز ندارد. تنها هر یک ساعت آن را بهم بزنید و حرارت شعله را خیلی کم کنید. بین 8 تا 10 ساعت سمنو آماده میشود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “سمنو و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *