نفس کشیدن چه فوایدی دارد؟

نفس کشیدن چه فوایدی دارد؟ / ویکی ووک

ما انسان ها هیچ وقت به برخی از عملکردهای بدن مانند روند هضم غذا، تپش قلب، نفس کشیدن و… توجه نمی کنیم. بدن بدون این که ما فرمان دهیم یا حتی متوجه شویم، کار خود را انجام می دهد. یکی از این فعالیت ها نفس کشیدن است، تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که همین نفس کشیدن معمولی اگر درست انجام شود دارای خواص بسیار زیادی است. ما در مطالب قبل درباره فواید نفس عمیق صحبت کرده بودیم در این مطلب میخواهیم فواید خود نفس کشیدن را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید نفس کشیدن

همانطور که اشاره کردیم نفس کشیدن دارای فواید بسیار زیادی است یکی از آنها این است که اکسیژن کافی به تمام سلول های بدن می رسد. بدون اکسیژن کافی، سلول نمی تواند غذا را بسوزاند و در نتیجه مواد مغذی از جمله مواد معدنی و ویتامین ها هدر می رود. با اکسیژن رسانی بدن می تواند دی اکسید کربن را دفع کند. مغز مانند دیگر اعضای بدن نیاز به اکسیژن کافی دارد. دریافت اکسیژن کافی، باعث بهبود تمرکز می شود.

اکسیژن کافی باعث می شود تا بتوانیم استرس را به طور موثرتری کنترل کنیم.

تنفس درست، باعث سم زدایی و رهایی از تنش می شود.

بدن و ذهن را آرام می کند.

خلق و خو را بهبود می بخشد.

سیستم عصبی و ریه ها را تقویت می کند. فشار خون را کاهش  می دهد و میزان انرژی و قدرت بدنی را افزایش می دهد.

 

نفس کشیدن چه فوایدی دارد؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟

اگر دچار درد و گرفتگی عضلات در مفصل می‌شوید و یا مکرر دچار شکستگی و آسیب‌های مربوط به مفصل می‌شوید به‌احتمال‌زیاد استخوان‌هایتان …


با اکسیژن رسانی منظم، سیستم دفاعی بدن و قلب تقویت می شود؛ اما در بسیاری از افراد به دلیل برخی عادت های نادرست، نفس کشیدن کارایی خود را از دست داده است. در بیشتر موارد این مشکل به حالت بدن ما ارتباط دارد. خم شدن به جلو هنگام نشستن، ظرفیت ریه ها را کاهش می دهد، در نتیجه نفس ها کوتاه و کم عمق می شود و دم و بازدم تنها از قسمت بالای سینه انجام می شود؛ بنابراین تنها از قسمت کمی از ظرفیت ریه ها استفاده می شود اما زمانی که آرام هستیم و حالت درست بدن را رعایت کرده ایم، روند باز و بسته شدن ریه ها، دیافراگم و قفسه سینه بهتر انجام می شود و حجم هوایی که وارد و خارج می شود، افزایش پیدا می کند.

به امید فردایی روشن. 🙂

منابع: زندگی سلام

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *