چگونه تبخال را درمان کنیم؟

چگونه تبخال را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

تبخال یک نوع مشکل است که صورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع در گوشه دهان و روی لب خود را نشان می دهد و تا زمانی که دوره‌اش طی شود، معمولا برای فرد آزاردهنده است. در این مطلب میخواهیم با راه های درمان و پیشگیری از این عارضه یا بیماری را بررسی کنیم.

تبخال چیست؟

چگونه تبخال را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم تبخال نوعی زخم کوچک و دردناک است که در گوشه دهان و روی لب به وجود می آیداین بیماری به طور معمول لب‌ها و ناحیه دهان و به ندرت نواحی چون قرنیه و ناحیه تناسلی را گرفتار می‌کند. جالب است که بدانید، پیش از ایجاد عفونت تبخال، ویروس تا ماه‌ها یا سال‌ها در آن جا باقی می‌ماند و بدن پادتن‌هایی را علیه ویروس می‌سازد که به کنترل آن می‌انجامد، مگر این که عواملی موجب شود خطر بروز آن افزایش یابد. ویروس تبخال‌ از طریق تماس مستقیم با دانه‌های آبدار بیماری مثل بوسیدن یا تماس دست، انتقال قطرات تنفسی آلوده و تماس با ترشحات آلوده مثل بزاق بیمار، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود.

علت تبخال چیست؟

عامل این بیماری نوعی ویروس است که ویروس تبخال انسانی نامیده می‌شود، این ویروس بر دو نوع است؛ ویروس نوع یک که عامل اصلی تبخال دهان و اطراف لب هاست و ویروس تبخال‌ نوع دو که مسئول اصلی تبخال‌ ناحیه تناسلی است.


شاید دوست داشته باشید

جالبت ترین تکنولوژی های معرفی شده در نمایشگاه CES 2018 / ویکی ووکجالبت ترین تکنولوژی های معرفی شده در نمایشگاه CES 2018

نمایشگاه CES، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به تکنولوژی در جهان است. که در مطالب قبل آن را بررسی کرده‌ایم نمایشگاه CES 2018  نیز در این ماه برگزار شد و…


علائم تبخال چیست؟

دوره نهفته بیماری یعنی فاصله بین ورود ویروس به داخل بدن تا شروع علایم بیماری 3 تا 5 روز است و بعد از این مدت:

  • تب
  • ضعف عمومی
  • بی‌قراری
  • درد دهان
  • درد گلو

شروع می‌شود.

اگرچه در بعضی از کودکان ممکن است بیماری بدون علامت باشد.لازم است برای تشخیص درست و درمان مناسب با پزشک متخصص پوست مشورت و از مصرف خودسرانه داروهای مختلف خودداری کنید.

 

چگونه تبخال را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

 

چگونه تبخال را درمان کنیم؟

متاسفانه امروزه پیشگیری از این بیماری امکان پذیر نیست اما دوری از:

  • عوامل محرک مثل نور آفتاب
  • استرس‌های روحی روانی

و… گاهی در کاهش شیوع این بیماری موثر است. شست وشو با آب یا آب و صابون و همچنین استفاده از کمپرس سرد در تسکین درد و سوزش تبخال‌ کمک کننده است. پرهیز از استفاده از وسایل شخصی مانند حوله و… از ابتلا به عفونت پیشگیری می‌کند. در درمان این بیماری از داروهای ضد ویروسی هم استفاده می شود، استفاده از اسیکلوویر در این بیماری مفید است همچنین استفاده از عصاره گیاه سالویا یا مریم گلی، به صورت موضعی سبب بهبود سریع این بیماری می‌شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *