کدام مواد غذایی باعث سنگ کلیه می‌شود؟

کدام مواد غذایی باعث سنگ کلیه می‌شود؟ / ویکی ووک

سنگ کلیه یکی از شایع‌­ترین عوارضی است که افراد با آن درگیر هستند. ما در مطالب قبل درباره­‌ی طریقه­‌ی دفع سنگ کلیه و برخی از عوامل تشکیل­‌دهنده‌­ی سنگ کلیه مطالبی را بیان کردیم. در این مطلب مواد غذایی را که باعث سنگ کلیه می­‌شوند بررسی می­‌کنیم.

مواد غذایی که باعث سنگ کلیه می­‌شود

کلیه وظیفه دفع ضایعات را بر عهده دارد. همین عضو کوچک که در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته است، روزانه 200 لیتر خون را تصفیه می‌کند و دو چهارم ضایعات را از طریق ادرار از بدن خارج می­‌سازد.  قبل از هرچیزی باید بگوییم که هر ماده غذایی مفیدی برای بدن لازم است. مشکل زمانی بروز می‌کند که دچار افراط در مصرف آن شویم. برخی از مواد غذایی تاثیر مستقیم بر روی کلیه می­‌گذارند و باعث سنگ کلیه می­شوند که در ادامه آن­‌ها را بررسی می­‌کنیم.

قهوه زیاد

مصرف به اندازه قهوه بدون شک برای بدن مفید است، اما زیاده­روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود که کلیه‌ها نیز در امان نخواهند بود. باید بدانید که مصرف افراطی کافئین به صورت چای یا قهوه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. می­‌پرسید چرا؟ کافئین زیاد باعث دفع زیاد کلسیم از طریق ادرار می‌شود. علاوه بر این کافئین زیاد می‌تواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود.

نمک

جذب میزان کافی سدیم (نمک) برای سلامت بدن لازم و ضروری است. با این حال مصرف زیاد آن و هم­چنین مصرف مواد غذایی شور باعث احتباس آب در بافت‌های بدن می‌شود و سلامت کلیه را به خطر می اندازد. احتباس آب یعنی این که مازاد سدیم از بدن دفع نشده و در بافت‌ها تجمع کرده است.

گوشت قرمز

پروتئین‌های حیوانی به ویژه پروتئین‌هایی که به سختی از بدن دفع می‌شود خطر تشکیل سنگ کلیه و آسیب­‌دیدگی کلیه‌ها را بالا می­برد. توجه داشته باشید که گوشت قرمز سرشار از پروتئین و هم­چنین اسید اوریک است و مصرف زیاد آن باعث سنگ کلیه می‌شود.

لبنیات

مصرف محصولات لبنی برای جذب هر چه بیشتر کلسیم و افزایش استحکام استخوان‌ها لازم و ضروری است. با این حال کلسیم زیاد برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، مشکل‌­ساز خواهد بود. توجه داشته باشید که حذف کلسیم از برنامه غذایی توصیه نمی‌شود. اما برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه لازم است که کلسیم از طریق مصرف مواد غذایی روزانه و به میزان کافی نه زیاد تامین شود. مصرف مکمل کلسیم به افراد مستعد سنگ کلیه توصیه نمی‌شود البته ما در مطلب مواد غذایی کلسیم دار دیگر را معرفی کردیم که میتوانید آنها را نیز جایگزین محصولات لبنیاتی کنید. اگر مراقب تناسب اندامتان هستید و محصولات رژیمی به ویژه نوشیدنی‌های رژیمی را در اولویت رژیم غذایی خود گذاشته‌اید، بیشتر حواستان را جمع کنید.


شاید دوست داشته باشید

GTA VI تاریخ انتشار بازی GTA VI

اگر به تاریخ این سری نگاهی بیاندازیم، می‎بینیم که هر نسخه‎ای از GTA یک ویژگیِ جدید را به این سری اضافه کرده‎اند؛ برای مثال GTA III اولین بازی سه‎بعدی این سری بود، San Andreas محیط بازی را بسیار گسترده‎تر کرد، GTA IV گرافیکی جدید را در این سری پی‎ریزی کرد و GTA V همه قابلیت‎ها را بهبود بخشید و بهترین تجربه ممکن را برای طرفداران این سری رقم زد. حال دیگر نوبت GTA VI است تا با…


ماهی ساردین

اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، لازم است که مصرف مواد غذایی سرشار از پورین را کاهش دهید. ماهی ساردین حاوی میزان زیادی پورین است.

نوشیدنی­‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، نوشیدنی­‌های انرژی­زا و برخی از آب‌میوه‌ها خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد و احتمال بروز نارسایی کلیوی را نیز بیشتر می­کند.

کدام مواد غذایی باعث سنگ کلیه می‌شود؟ / ویکی ووک

سبزی­‌های سبز رنگ

به گفته متخصصان سنگ کلیه به دلیل تجمع زیاد اگزالات کلسیم تشکیل می‌شود. افرادی که میزان این ترکیب شیمیایی در ادرارشان زیاد است، بیشتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار دارند. به همین دلیل اگر خودتان را مستعد سنگ کلیه می‌دانید از مصرف افراطی سبزی­‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج خودداری کنید.

افرادی که کلیه‌­های سنگ­‌ساز دارند قطعا از موارد بالا در رژیم غذایی خود پرهیز کنند و حتما با پزشک خود درباره­ی رژیم غذایی که باید گرفته شود مشورت کنند و افرادی که کلیه­‌های سالم دارند رعایت در مصرف موارد فوق به سلامتی آن­ها بسیار کمک می­‌کند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *