کدام خوراکی ها کلسیم دارند؟

کلسیم

شیر، ماست، پنیر و … منابع مهم و غنی از کلسیم است، اما نباید لبنیات را تنها منبع برای دریافت این مواد معدنی دانست؛ زیرا منابع دیگری از غذاها و نوشیدنی ها نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیادی از آن هستند. مواد همچون سبزیجات ها، غذا های دریایی سردسته ی از این ماده ی معدنی مهم در بدن هستند. علاوه بر اینها بعضی از افراد لاکتوز موجود در لبنیات برایشان مضر می باشد از همین رو در این مطلب میخواهیم از مواد خوراکی کلسیم دار غیر لبنیاتی را معرفی کنیم.

کلسیم چیست؟

کلسیم

یکی از مهمترین مواد معدنی بدن کلسیم است، که به طور طبیعی می توان آن را از انواع مختلف غذاهاٰ نوشیدنی ها و … دریافت کرد. این ماده معدنی به حفظ سلامت استخوان ها، به حفظ عروق خونی سالم در بدن، تنظیم فشار خون و حتی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 نیز کمک می کند.

از چه غذاهای بغیر از لبنیات میتوان کلسیم مورد نیاز را جذب کرد؟

دانه‌های آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان، علاوه بر این که کلسیم بالایی دارد، منبع مهمی از

  • آنتی اکسیدان
  • ویتامین E
  • مس

است که در حفظ سلامت گلبول‌های سفید خون نقش اساسی دارد.

کلسیم

لوبیا سبز

مصرف لوبیا سبز به همراه روغن زیتون و پودر سیر باعث تقویت حس چشایی می‌شود. این نوع ماده غذایی از کلسیم، ویتامین C وفیبربرخوردار است.

هویج

هویج، به استخوان سازی کمک و از ایجاد تومور‌های سرطانی در بدن افراد جلوگیری می‌کند.

انجیر

استفاده از انجیر تازه یا خشک در انواع سالاد‌های غذایی می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

کلم بروکلی

این سبزی سرعت پیشرفت بیماری ها را در بدن کاهش می‌دهد و از آن به عنوان “خاموش کننده‌ ژن سرطان” در بدن یاد می شود. کلم بروکلی از منابع شناخته شده کلسیم است.

بادام

نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف بادام درختی قبل از ورزش کردن، چربی‌های اضافی بدن را می سوزاند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بادام به دلیل آن که منبع غنی از فیبر است، می‌تواند کلسترول خون را هم به حد تعادل برساند.

کلسیم

لوبیا چشم بلبلی

مصرف این نوع لوبیا به دلیل آن که سرشار از کلسیم و پتاسیم است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، مغزی و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

کنجد

به نظر متخصصان تغذیه، مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد می‌تواند به اندازه‌ یک لیوان شیر کلسیم به بدن برساند، به همین دلیل افرادی که به مصرف شیر حساسیت دارند، بهتر است از این دانه‌ استفاده کنند. دانه کنجد علاوه بر کلسیم، منبع خوب:

  • منگنز
  • مس
  • آهن

است.

خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد، ۱۴ درصد از نیاز بدن به کلسیم را در خانم‌ها تامین می کند. با مصرف کنجد ناخن‌ها محکم‌تر می‌‌شود.

به امید فردایی روشن.

منابع: روزنامه خراسان / سایت مهندسی موادغذایی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *