کاهو و خواص آن

کاهو

کاهو یکی از قدیمی ترین سبزیجات دنیاست که منشا آن در هندوستان و آسیای مرکزی است . پیشینه مصرف این گیاه در ایران شش قرن قبل از میلاد است. ما در مطالب قبل از خواص پیاز، گوجه فرنگی و  طالبی و… صحبت کرده بودیم و در این مطلب میخواهیم که درباره ی خواص فوق العاده این گیاه صحبت کنیم.

درباره ی کاهو

همانطور که در بالا اشاره شد کاهو از قدیمی ترین سبزیجات دنیا است که منشا آن در هندوستان و آسیای مرکزی است و حاوی ویتامین «ث»است. این گیاه خوشمزه ارزش غذایی چندانی ندارد، اما از لحاظ درمانی فوق العاده و سرشار از نمک های معدنی با خاصیت قلیایی است؛ به همین سبب خون را تصفیه می کند و به حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک می نماید .سلولز موجود در کاهوحجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می دهد که این امر درمان یبوست را آسان می سازد. برگ های بیرونی آن ارزش خوراکی بسیار دارد؛ زیرا این برگ ها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ های داخلی حاوی ویتامین بیشتر است. هر چه این گیاه سبزتر باشد، ویتامین بیشتری دارد.

کاهو

خواص کاهو

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است، تمیز کننده و تصفیه کننده ی خون است ،ضد تورم است ،خواب آور و آرام بخش است ،ملین و ادرار آور است ،برای مالیخولیا مفید است ،زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می کندو علاوه بر آنها دارای خواصی زیر نیز است:

  • ورم غدد لنفاوی را برطرف می کند
  • قوای جنسی را تقویت می کند
  • درد معده را تسکین می دهد
  • اثر ضد تشنج دارد
  • برطرف کننده درد سینه (برای برطرف کردن این درد کاهو را بپزید و بخوری)

هم چنین اگر کاهو را با سکنجبین و یا سرکه بخورند اشتها آور است .

کاهو اشتها را تحریک و سموم را از بدن دفع می کند، منبع غنی انواع مواد معدنی نظیر:

  • آهن
  • منیزیم
  • مس
  • کلسیم
  • پتاسیم

است که موجب ارتقاء سوخت و ساز بدن می‌شود ، حاوی پروتئین است که برای رشد عضله ضروری است، موجب افزایش گلبول های قرمز خون در بدن شده و آهن موجود در آن برای درمان کم خونی مفید است، مس و آهن موجب تولید سلول‌های خونی در بدن می‌شود ، حاوی ویتامین K است که از پوکی استخوان جلوگیری می کند .

کاهو

کاهو حاوی زیکسانتین است که جذب شبکیه شده و باعث ارتقاء بینایی می‌شود و از آب آوردن چشم جلوگیری می کند ،برای تقویت باروری موثر است ، از ریزش مو پیشگیری می کند، برای درمان دیابت ماده غذایی مناسب است، سلولز موجود در آن حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می دهد که این امر درمان یبوست را بسیار آسان می سازد.

مضرات کاهو

در خوردن کاهو چه بصورت خام یا پخته نباید زیاده روی شود زیرا: دارای مقدار زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند، موجب عوارضی از جمله ازدیاد فراموشی و کم شدن حافظه و ضعف دید چشم می شود. هم چنین باعث نفخ زیاد و کم شدن نیروی جنسی می شود .

کاهو

شیوه مصرف کاهو

 در ابتدا باید عرض شود که بهتر است که کاهوی ایرانی مصرف کنید زیرا از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است. کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد. همچنین کاهو یکی از سبزیجاتی است که بسیار مستعد آفت است. بنابراین قبل مصرف به طور کامل آن را با آب سرد بشویید.

 


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منایع: هفت گنج / بیتوته

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *