پیاز و خواص آن

پیاز

پیاز از قدیمی‌ترین سبزیها و صیفی‌جات خوراکی در دنیا و ایران است. این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می‌شده‌است و بر اساس برخی اسناد کارگرانی که در ساختن اهرام مصر فعالیت می‌کرده‌اند از این گیاه به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند. .پیاز انواع مختلفی دارد مانند : پیاز سفید،پیاز بنفش ، پیاز قرمز و یا مخلوطی از قرمز و بنفش . در حال حاضر این گیاه در همه مناطق دنیا کشت می شود اما منشا آن ایران و افغانستان بوده است . در ادامه به خواص آن می پردازیم.

درباره پیاز

این گیاه منبع مهمی از فلاونویید و فنول هستند که مطالعات نشان داده اند که از سرطان و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند البته برای داشتن قلب سالم میتوانید از مواد غذایی مفیدی که در مطالب قلب ذکر شد نیز استفاده کنید.. از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است. پیاز حاوی اسیدآمنه های متیونین و سیستئین ، اسید سولفوریک و ویتامین های B6، B1، K، Cاست.

پیاز

خواص و فواید پیاز

پیازها سنگ کلیه را خرد می کند، لثه ها را محکم می کند، تقویت کننده و نرم کننده سینه است، ادرارآوری قوی است، برای رفع سموم بدن مفید است ، معالج عفونت های مجاری تنفسی مانند : ورم گلو، برنشیت ، گریپ ، آسم می باشد .

  • برای رفع دردهای عصبی شربت آن بهترین دارو است .
  • برای رفع خارش چشم چند قطره آب پیاز بچکانید.
  • برای درمان سنگینی گوش آب پیاز در گوش بچکانید.
  • برای درمان اسهال از پوست این گیاه استفاده کنید.
  • ماسک این گیاه رنگ صورت را درخشان می کند.
  • پیازهای نیم پز برای سوختگی ها مفید است.
  • پیاز پخته ملین است و خام آن محرک قلب است.
  • این گیاه دارای انسولین گیاهی است و استفاده از آن قندخون را کاهش میدهد افراد مبتلا به مرض قند باید حتما هر روز از آن استفاده کنند.
  • پیازهای ترش را برای از بین بردن یرقان ، تقویت معده و روده و زیاد شدن اشتها مصرف می کنند.
  • از تخم این گیاه  اگر پماد درست کنید و روی سر ببندید از ریختن مو جلوگیری میکند.

علاوه بر خواصی که برای این گیاه بیان کردیم پیاز مضراتی نیز دارد که به آن اشاره می کنیم.

مضرات پیاز

پیاز چون گرم است برای کسانی‌ که طبع گرم دارند مضر است و اسراف در خوردن آن موجب فراموشی و سردرد می‌شود .‌ از مصرف این گیاه در دوره شیردهی بپرهیزید زیرا علاوه بر نفخ زا بودن تاثیرات زیادی بر طعم شیر داشته تا جایی که با بدبو و بدطعم کردن شیر موجبات امتناع شیرخوار از مصرف شیر را فراهم خواهد کرد. مصرف زیاد آن می تواند منجر به سوزش سر دل شود.

چگونگی انتخاب پیاز

چگونگی انتخاب و تهیه پیازها به نوع پیازها و خواص آنها و همچنین تفاوت های زیادی مثل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن بستگی دارد. پیازهایی انتخاب کنید که تمیز هستند و شکل خوبی داشته‌باشند و هیچگونه شیار یا شکافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشک باشد. آنهایی که جوانه زده‌اند یا نشانه‌هایی از کپک دارند را انتخاب نکنید. همچنین پیازهای درجه ۲ که لکه‌هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لکه‌های سیاهی هستند را انتخاب نکنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.

پیاز

شیوه نگهداری از پیاز

مدت زمان ذخیره‌سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آنهایی که خیلی بدبو هستند مثل نوع زرد آن را می‌توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری کرد. همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری کرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می‌کنند که باعث فساد پیازها می‌شوند.

باقیمانده آنرا خرد شده را باید در یک کیسه پلاستیک یا یک ظرف در‌دار نگهداری کرد و بایستی تا یکی دو روز آینده استفاده شوند، چون پیازها اکسیده می‌شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می‌دهند. پیازهای پخته را در یک ظرف کیپ بهتر مزه خود را حفظ می‌کند و میتوان آن را تا چند روز نگهداری کرد. هرگز آنها را در یک ظرف فلزی نگهداری نکنید.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


منابع: هفت گنج / بیتوته

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *