چگونه نفخ شکم و یبوست در ماه رمضان را درمان کنیم؟

نفخ شکم و یبوست

از جمله مشکلات گوارشی که در طول روزه داری ممکن است برای برخی از روزه داران ایجاد شود نفخ شکم و یبوست می باشد. در پست های قبل درباره ی نفخ شکم و اینکه چگونه ایجاد میشود و راه های درمانی آن صحبت کردیم و همچنین گفتیم که چگونه میشود یبوست را با راهکار های ساده ای درمان کنیم. اما در این پست میخواهیم ببینیم اگر در ماه رمضان دچار نفخ شکم و یبوست شدیم چگونه درمان کنیم.

نفخ شکم و یبوست چیست؟

نفخ شکم یکی از عارضه هایی است که به طور شایع ایجاد می شود، که احساس پرخوری و فشار را در شکم احساس میکنید که قبلا درباره ی نفخ شکم مفصل صحبت کرده ایم. یکی دیگر از مشکلات ایجاد یبوست است. به دلیل این که مایعات کمتر مصرف می شود ودفعات مصرف غذا کمتر است، برخی افراد دچار یبوست می شوند. که درباره ی این مطلب نیز بصورت جداگانه بحث شده بود که میتوانید آنرا بخوانید.

نفخ شکم و یبوست خاکشیر

چگونه نفخ شکم و یبوست را در ماه رمضان درمان کنیم؟

نفخ شکم

اگر نفخ شکم بعد از افطار رخ داد که با خوردن داروهای گیاهی از جمله:

  • مصرف دم نوش زنیان

یا عرقیات مانند

  • عرق نعناع
  • عرق انیسون
  • عرق زیره
  • عرق زنیان

میتوانید نفخ شکم را از بین ببرید، همچنین از جمله خواص انیسون میتوان به  ضد باکتری و ضد سوءهاضمه بودن آن اشاره کرد که میتوانید بیشتر درباره ی آن بخوانید و آشنا شوید. اگر نفخ شکم بعد از سحر و در حین روزه داری که امکان مصرف دارو وجود ندارد، باشد.  در چنین مواقعی می توانید مقداری روغن زیتون یاروغن کنجد را به ناحیه شکم بمالید و ماساژ دهید وبادکش گرم روی آن ناحیه بگذارید. یا اگر امکان بادکش ندارید بعد از مالیدن روغن با حوله گرم آن ناحیه را گرم کنید ، به تدریج درد رفع ونفخ هم برطرف می شود.

نفخ شکم و یبوست دمنوش زنیان

یبوست

یبوست را می توان با روش های مختلفی برطرف کرد؛ یکی ازکارهای ساده استفاده از خاکشیر است. یک قاشق خاکشیر را در یک لیوان آبجوش را با کمی عسل شیرین و قبل از سحر یا هنگام شب استفاده کنید. یکی دیگر از راهکار های از بین بردت یبوست اسفرزه با آب سرد است، گیاه پر خاصیتی است که میتوانید درباره ی خواص اسفرزه با خواندن مطالب قبل بیشتر آشنا شوید. افرادی که مزاج های خیلی گرمی دارند و زیاد عطش می کنند، می توانند به جای خاکشیر از اسفرزه استفاده کنند. یک قاشق اسفرزه رادریک لیوان آب سرد بریزید وروزی یکبار استفاده کنید. خوردن کاهو، طالبی و گرمک هم که قبلا نیز درباره ی آن صحبت کرده بودیم برای رفع یبوست مفید است.

همچنین شما باید توجه داشته باشید که چه غذاهایی باید در هنگام افطار و سحر بخورید که قبلا درباره ی اینکه چه غذا هایی مفید تر است صحبت کرده ایم. همچنین اگر دچار معده درد نیز شده اید بعد از افطار شده اید میتوانید مطالب قبلی را مطالعه کنید تا به راحتی مشکل خود را برطرف کنید.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *