چگونه در ماه رمضان تشنه نشویم؟

تشنه

شاید یکی از بزرگترین چالش ها در هوای گرم و روزه گرفتن تشنه شدن است. تشنگی در ماه مبارک رمضان عاملی است که باعث شده بسیاری از روزه داران در ساعات گرم روز خانه نشین شوند. همه میدانند که دو سوم بدن را آب تشکیل داده است و یکی ار مهمترین عناصر بدن است.

همچنین ما در مطالب قبل به این موضوع اشاره کرده ایم که چرا باید آب بنوشیم. زیاده روی نکردن در خوردن، در وعده های افطار و سحر و همچنین خوردن غذا های مناسب در هنگام افطار که قبلا به آن اشاره کرده ایم در این ماه مبارک از دیگر عوامل تشنه نشدن است. اما با توجه به این که ساعات نسبتا طولانی باید بدون آب باشیم چگونه میشود تشنه نشوییم؟

چگونه در ماه رمضان تشنه نشوییم؟

برای اینکه در ماه رمضان تشنه نشویم به دو توصیه ای که در روایات برای حفظ آب بدن وارد شده اشاره میکنیم. خرما و آّب و سویق عدس دو موردی هستند که باعث میشوند در طول روز تشنه نباشیم.

خرما و آب برای جلوگیری از تشنه شدن

خرما از جمله خوراکی هایی است که دارای فیبر و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.

خرما و آب وقتی با هم ترکیب شوند یک بافت سرشار از فیبر ایجاد می شود که به اندازه کافی مرطوب است و می تواند آب را در خود ذخیره کند و تا مدت قابل توجهی از تشنگی جلوگیری کند. دقیقا فرآیندی که در این حالت ایجاد می شود شبیه اسفنجی است که رطوبت زیادی را به خود جذب می کند و در فرایند هضم به آرامی آب ذخیره شده را پس می دهد.

خرما تشنه

نحوه مصرف خرما و آب :

خرما را باید به تعداد فرد مصرف کرد و بعد از هر خرما نصف استکان آب مصرف شود.

سَویق عدس برای جلوگیری از تشنه شدن

این سویق به نوبه خود نقش به سزایی  در کاهش دمای بدن و ایجاد خنکی درونی ایفا می کند.

اگر بدن دارای رطوبت کافی باشد اما به دلیل گرمای زیاد نتواند این رطوبت را حفظ کند، عملکرد موفقی در رفع تشنگی نخواهد داشت. یکی از ملاک هایی که در کاهش حرارت درونی نقش مهمی دارد، کم شدن هیجان خون می باشد. سویق عدس با کنترل هیجان خون و حرارت درونی بدن می تواند مورد مناسبی در رفع عطش و حفظ رطوبت بدن باشد.

سویق عدس برای تشنه نشدن

البته این نکته هم باید تذکر داده شود که سویق عدس عملکرد متفاوتی نسبت به خود عدس دارد.

به گونه ای که هم خواص عدس را دارد هم قسمتی از ضرر های آن را ندارد.

اما اینکه واژه سویق یعنی چه؟

سَویق تفت داده آرد برخی حبوبات است، بدین صورت که مثلا آرد گندم را تفت می دهند و سبوس گندم را نیز جداگانه تفت می دهند، بعد از الک کردن، آنها را با هم مخلوط می کنند. چون عدس سبوس ندارد کافیست فقط خوب الک شود. البته آماده سَویق را میتوانید از بیرون تهیه کنید. اهمیت این سویق در رفع عطش تا حدی است که رسول اکرم(ص) هنگام مسافرت این سویق را به همراه داشتند تا در مواقع کم آبی نیاز به مصرف زیاد آب نباشد.

نحوه مصرف سَویق : برای مصرف سویق می بایست یک قاشق غذاخوری از آن را به صورت ناشتا میل کنید.

 

به امید فردایی روشن

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *