ورزش ایزومتریک چیست؟

ورزش ایزومتریک

وزنه زدن و انجام حرکات ورزشی سخت همراه با تعرق زیاد برای خیلی از افراد بهانه ی خیلی خوبی است که از ورزش کردن امتناع و از انجام دادن تمرینات ورزشی دوری کنند. اما محققان و کارشناسان ورزشی برای این دسته از افراد هم چاره ایی اندیشیدن تا از ورزش خیلی دور نباشند و به تقویت عضلات ضعیف و آسیب دیده ی خود برسند. ورزش ایزومتریک یکی از ورزش های تاثیرگذار در بازتوانی و تقویت عضلات ضعیف و آسیب دیده می باشد که کاربردهای گسترده ایی دارد و افراد می توانند بدون حرکت دادن عضله های خود و بدون انجام هیچ فعالیت خاصی در محدود ترین مکان ها به ورزش کردن بپردازند که در ادامه بیشتر با ورزش ایزومتریک آشنا خواهیم شد.

به چه حرکاتی ورزش ایزومتریک می گویند؟

ورزش ایزومتریک بیشتر روی تقویت عضلات، بدون حرکت مفاصل و بدون تغییر طولی عضلات بدن تمرکز دارد و در آن تحرک فرد به حداقل می رسد که یکی از ویژگی های بارز و خوب این ورزش همین است که به راحتی در منزل و بدون هیچ لوازم ورزشی خاصی قابلیت انجام دارد. در این ورزش یک عضله خاص و یا گروهی از عضلات با تعدد انقباض درگیر می شوند و ضمن حفظ قدرت آن عضله باعث افزایش تقویت آنها نیز می شوند.

تمرینات ورزش ایزومتریک بدلیل آنکه بدون حرکت مفاصل و در یک جهت آنجام می گیرند باعث بهبود قدرت و وضعیت عضله تنها در همان جهت می شوند و به همین دلیل است که تمرینات متنوعی برای این ورزش در نظر گرفته می شود تا قدرت عضلات در تمامی جهات افزایش یابد

ورزش ایزومتریک چه فوایدی دارد؟

علاوه بر اینکه تمرینات این ورزش بصورت خیلی ساده و بدون نیاز به وسایل ورزشی خاصی در منزل قابلیت اجرا دارند، سلامتی عضلات را نیز تضمین می کند چراکه دیگر خبری از وزنه های سنگین و حرکات اضافه ایی نیست که منجر به کشیدگی یا پارگی یا حتی آسیب رسیدن به مفاصل گردد. همچنین به دلیل افزایش پایداری قدرت عضلات با تمرینات ایزومتریک، این ورزش برای افرادی که از التهاب های مفاصل و عضلات رنج می برند گزینه ای مناسب است.

ورزش ایزومتریک به غیر از درمان التهاب های مفاصل برای مبتلایان به آرتروز، آرتریت و روماتوئید هم تجویز می شود. در کنار کمک به بازتوانی این افراد و با تحقیقات و بازنگری های محققان ورزشی بر روی ورزش ایزومتریک به این نتیجه دست یافتند که انجام حرکات ورزشی ایزومتریک بصورت منظم ممکن است بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد چراکه در حین انجام تمرینات ایزومتریک فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت کاهش میابد.


شاید دوست داشته باشید

آیا آب یخ ضرر دارد؟ / ویکی ووکآیا آب یخ ضرر دارد؟

از نظر طب سنتی یخ، سودازا است و آبی که یخ در آن انداخته شود، سودازا شده و خون را غلیظ می کند و علاوه بر آن…


ورزش ایزومتریک چه تمریناتی را دارد؟

دامنه ی تمرین های ورزش ایزومتریک بسیار گسترده است و برای تقویت هر عضله یک تمرینی وجود دارد که می توانید فیلم های آموزشی آن را تهیه و در منزل اجرا کنید. اما بعضی از تمرینات مختلف این ورزش به شرح زیر است:

  • تمرین های بالا تنه
  • با کمک دیوار پرس سینه را انجام دهید، بدین صورت که پاها به عرض شانه باز و با فاصله 100 سانتی از دیوار شنای دیواری را انجام دهید.(تکرار ده الی 15 بار)
  • در شرایطی که کمر کاملا صاف باشد دو دست کف دست را به طرف یکدیگر فشار دهید تا عضلات سینه منقبض شوند تا عضلات قفسه سینه تقویت گردد.(تکرار به دلخواه و در هر مرتبه 10 الی 15 ثانیه نگه دارید)
  • تمرین های پایین تنه
  • به کمک یک صندلی به حالت کاملا صاف بنشینید، یک پا را از زانو بلند کنید و در همان حالت و درصورتی که فشار بیش از حدی به آن نمی آوردید نوک پا را به سمت بالا منعطف کنید و چندین ثانیه نگه دارید.( تکرار در یک ست ده بار)
  • با کمک دیوار به حالت 90 درجه بنشینید در حالتی که پشت شما به دیوار تکیه داده شده و کاملا صاف هستید. در همان حالت نشسته تا خسته شدن عضلات قرار بگیرد.(تکرار ست 5 بار)

منبع: zhiaronline

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “ورزش ایزومتریک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *