نخود فرنگی و فواید آن

نخود فرنگی و فواید آن - ویکی ووک

در پست های قبل با خواص ترخون و خواص ریحان آشنا شدیم اما امروز می خواهیم با خواص گیاهی که حاوی مواد مغذی و ویتامین از جمله ویتامین k1، ویتامین B6، فولیک اسید، منگنز، فیبر، آهن، مس، پتاسیم و… است یعنی نخود فرنگی آشنا شویم. این گیاه از جمله محدود حبوباتی است که هم به صورت خام و هم به صورت پخته قابل استفاده است.

درباره نخود فرنگی

نخود فرنگی میوه آن غلاف مانند است و دانه های گوشتی که ما آن ها را به عنوان نخود می شناسیم در آن وجود دارد. این گیاه از فصل بهار تا اوایل پاییز قابل کاشت است.

تنها ۵ درصد از نخود فرنگی به صورت خام فروخته می شود و بقیه آن به صورت یخ زده و یا کنسرو تهیه شده است. جالب است بدانید نخود یخ زده به این دلیل که طعم خود را حفظ کرده و سدیم کمتری دارد، ترجیح داده می شود.

نخود فرنگی و فواید آن - ویکی ووک

فواید نخود فرنگی

نخود فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مفید است، دارای آهن و مواد ضروری برای بدن است که برای عملکرد طبیعی سلول های خونی که کمبود آنها موجب کم خونی و خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می گردد.

این گیاه به دلیل داشتن نشاسته از دیگر سبزی ها انرژی بیشتری دارد، کالری کمی دارد و برای کسانی که می خواهند وزن خود را کم کنند مفید است، دارای فیبرهای غذایی است به همین علت برای افرادی که از یبوست رنج می برند مفید است، برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند مفید است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، برای کم خونی و کمبود آهن مفید است، خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهد.

همچنین این گیاه به بالا بردن انرژی و سلامت کمک می کند، حفظ سلامتی استخوان را تضمین می کند و به آمادگی بدن کمک می کند، به علت داشتن ویتامین B6 و فولیک اسید برای سلامت قلب و عروق مفید است، از بروز سرطان به علت داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین c جلوگیری می کند.

جالب است بدانید خوردن نخود به صورت خام و نپخته موجب سرگیجه می شود.

نخود فرنگی و فواید آن - ویکی ووک

نکاتی جهت خرید و نگهداری نخود فرنگی

هنگام خرید به کیفیت نخود توجه کنید؛ غلاف نخود مرغوب سبز تیره و رنگ دانه آن سبز چمنی و گرد است.

از خرید نخودهایی که رنگ آنها خیلی روشن و یا خیلی تیره باشد و یا زرد رنگ با نقطه هایی خاکستری رنگ باشد خودداری کنید؛ همچنین از خرید نخودهایی که پف کرده و یا آبکی و کپک زده هستند خودداری کنید.

نخود فریز شده از کنسرو آن بهتر است زیرا طعم خود را از دست نمی دهد و نمک یا همان سدیم کمتری دارد.

بهتر است نخود فرنگی را در فصل مناسب آن تهیه و مصرف کنید و اگر نمی توانید آنها را سریع مصرف کنید، فریز کنید.

 

منبع: هفت گنجبیتوته

Arezoo Bozorgvar

دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر

علاقه مند به آشپزی، شطرنج، موسیقی و کلی چیزای دیگه که سعی میکنم دربارشون باهم بیشتر یاد بگیریم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *