مسکن ها با چه داروهایی تداخل دارویی دارند؟

مسکن ها با چه داروهایی تداخل دارویی دارند؟ / ویکی ووک

خوردن مسکن ها در اکثر مواقع خودسرانه و بدون تجویز پزشک انجام می شود، اما باید این نکته را بدانید که خوردن مسکن ها امکان دارد گاهی با داروهای دیگر در تداخل باشد و باعث بیماری های دیگر شود، در این مطلب میخواهیم سه تا از مسکن های قوی ژلوفن و استامینوفن و دگزامتازون را بررسی کنیم و آشنا شویم که با چه دارو هایی در تداخل دارویی هستند.

علائم تداخل دارویی چیست؟

خونریزی دستگاه گوارش، دفع مدفوع شل و سیاه رنگ . درصورت مشاهده باید به سرعت به پزشک مراجعه شود. علایمی مثل احساس درد، سوزش، احساس سیر شدن زود هنگام یا فشار به معده بعد از غذا خوردن و ورم کردن ناحیه فوقانی، سوزش سر دل و برگشت اسیدی غذا به قسمت فوقانی سیستم گوارش، می‌تواند هشداری برای ورم یا زخم معده باشد.

مسکن ها با چه داروهایی تداخل دارویی دارند؟ / ویکی ووک

 

 


شاید دوست داشته باشید

چگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟ / ویکی ووکچگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟

کمبود اکسیژن در خون، هیپوکسمی نام دارد و می تواند منجر به مشکلات متعدد همچون …

 

 


ژلوفن با چه داروهایی تداخل دارویی دارد؟

ژلوفن یکی دیگر از مسکن‌های قوی در اطراف ماست که مهم‌ترین عملکرد آن علاوه بر کاهش درد، کم کردن تورم و تب است. از جمله عوارض مصرف به مدت طولانی تغییر درمیزان شنوایی و شنیدن صدای زنگ درگوش، تغییرات خلقی، افزایش وزن بی‌دلیل، تغییر در بینایی و احساس خستگی غیرعادی است. این دارو تداخلات دارویی شدیدی نیز ایجاد می‌کند. برای مثال مصرف همزمان آن با آسپرین خطر خونریزی معده را افزایش می‌دهد یا تداخل آن با داروی وارفارین که برای مشکل انعقادی مصرف می‌شود، اثر این دارو را کاهش و احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

استامینوفن با چه داروهایی تداخل دارویی دارد؟

دارویی مانند استامینوفن که یک مسکن شناخته‌شده و رایج است، ممکن است به ظاهرعوارض گوارشی چندانی نداشته باشد، اما در صورت مصرف زیاد و بی‌رویه، عوارض کلیوی و کبدی جبران‌ناپذیری خواهد داشت. همچنین افراد مبتلا به آسم و آلرژی نباید از استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنند.

دگزامتازون با چه داروهایی تداخل دارویی دارد؟

دگزامتازون به‌دلیل وجود کورتن در آن، عوارضی مثل پوکی استخوان خواهد داشت. نوع خوراکی این مسکن هم می‌تواند مشکلات گوارشی و به هم خوردن تنظیم قند خون را ایجاد کند. علاوه بر این دگزامتازون ممکن است باعث تجمع بافت چربی در قسمت‌هایی از بدن شود که خود باعث ایجاد مشکلات و عوارض دیگر می‌شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سلام

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *