چگونه بفهمیم که کمبود فیبر داریم؟

کمبود فیبر

برای حفظ سلامت بدن، به میزان مصرف فیبر غذایی خود اهمیت دهید. فیبر نه‌ تنها به حرکات روده کمک می‌کند، بلکه در کاهش کلسترول خون نیز نقش مهمی دارد. فیبر موجود در غذا، خطر سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) را کاهش می‌دهد. هنگامی شما میوه، سبزی  و دانه‌ها و غلات را مصرف می‌کنید، درواقع فیبر را به بدنتان وارد کرده‌اید. فیبر یک نوع کربوهیدرات پیچیده به‌حساب می‌آید. در ادامه علائم و نشانه های کمبود فیبر را بررسی میکنیم.

علائم و نشانه های کمبود فیبر

یبوست

کمتر از 3 بار دفع روده ای در هفته نشانه یبوست است.احتمالاً به علت مصرف نکردن فیبر غیرقابل‌حل، دچار این مشکل شده‌اید. فیبر غیرقابل‌ حل هضم  نمی شود بنابراین کمک می‌کند تا غذا از روده‌ها سریع‌تر حرکت کند و این یبوست را کاهش می‌دهد.نان سبوس دار، برنج سبوس‌دار، تخمه و میوه‌ها منبع عالی فیبر غیرقابل‌حل است .

 

کمبود فیبر

 

لاغری بیش از حد

سبزی‌های سرشار از فیبر به گونه ای است که باید آن را برای مدت طولانی‌تری بجوید بنابراین احساس سیری ایجاد می‌کند و باعث لاغری می شود. بنابراین به‌جای سیب‌زمینی  حاوی نشاسته در کنارغذای اصلی سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی بخورید.

احساس گرسنگی

مواد غذایی کم فیبر گرسنگی ایجاد می‌کند.فیبر، آب را به سیستم گوارش جذب می‌کند بنابراین صرف وعده غذایی کم فیبر، احساس گرسنگی سریع‌تری را ایجادمی‌کند .سبزی‌های بنشنی یا دانه کتان به مواد غذایی یا سالاد اضافه کنید.


شاید دوست داشته باشید

میوه های خون ساز میوه های خون ساز کدامند؟

آیا می‌دانید که انواع مختلف میوه وجود دارد که در جبران کم‌خونی مؤثر است؟

 

 


کلسترول بالا

فیبر علاوه بر ایجاد احساس سیری، کلسترول را نیز پایین می‌آورد.فیبر به کلسترول در روده‌های کوچک می‌چسبد و به دفع آن کمک می کند. مصرف فیبر بیشتر یکی از راه‌های کاهش دادن کلسترول است.

حالت تهوع

شاید فکر کنید که برنامه غذایی کم کربوهیدرات و سرشار از پروتئین راه کم کردن وزن و سالم بودن است.اما بدن برای عملکرد مناسب به کربوهیدرات نیاز دارد.یک رژیم کم کربوهیدرات می‌تواند احساس خستگی و حالت تهوع ایجاد کند.

 

کمبود فیبر

 

مشکل در هضم غذا

با بالا رفتن سن فرد دچار درد و ناراحتی در روده بزرگ می‌شود؛ که این امر به دلیل التهاب ایجاد می شود. این حالت دیورتیکولیت  نام دارد که به آن التهاب دیورتیکول های جدار روده به‌خصوص روده بزرگ گفته می‌شود.در صورت  شدت پیدا کردن می‌تواند حالت تهوع، تب، اسهال و نفخ ایجاد کند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *