مهمترین رویدادهای تاریخی 5 مرداد در جهان

مهمترین رویدادهای تاریخی 1 شهریور در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 31 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 30 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 29 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 28 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 27 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 26 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 25 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 24 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 23 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 23 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 22 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 21 مرداد در جهانمهمترین رویدادهای تاریخی 20 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 19 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 18 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 17 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 16 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 15 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 14 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 13 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 12 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 11 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 10 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 9 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 8 مرداد رویدادهای تاریخی 7 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 6 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 5 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 4 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 3 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 2 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 1 مرداد در جهان / ویکی ووک

هر روز که می‌گذرد اتفاق هایی را به همراه دارد، اتفاق هایی شیرین و تلخ که هرکدام بر سرنوشت کشوری و جهان تاثیرگذار بوده است. در این مطلب مهمترین رویدادهای تاریخی 5 مرداد مصادف با 27 جولای را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مهمترین رویدادهای تاریخی 5 مرداد

سال ۶۰

قبل از میلاد اولین اتحاد مثلث امپراطوری روم برای اداره آن امپراطوری تاسیس شد. مبتکر و پایه گذار این اتحاد مثلث، ژول سزار سردار نام آور رومی بود که بعدها به امپراطوری آن کشور رسید و غیر از او پمپه و کراسوس دو سردار دیگر رومی نیز در اداره کشور با او سهیم بودند. اتحاد مثلث اول روم با بروز اختلاف میان سران اتحادیه در ۶ سپتامبر ۴۸ قبل از میلادی مسیح منحل شد.

سال ۱۳۰۲

در نبرد قویون حیصار میان عثمانیها و رومیان لشکر ترک فائق آمد.

سال ۱۵۳۵

ژرمن پیلون یکی از معماران و حجاران دوران نهضت ادبی و هنری معروف به رنسانس در فرانسه، در شهر پاریس پایتخت آن کشور به دنیا آمد.

سال ۱۶۵۶

کاردینال دوبووا، سیاستمدار و مرد مذهبی معروف فرانسه در بریو متولد گردید.

سال ۱۶۷۵

تورن، سردار فرانسوی جریان جنگ تاریخی ساشباش، بعد از ۶۴ سال زندگی درگذشت.

سال ۱۷۷۲

قرارداد تقسیم لهستان میان سه قدرت بزرگ اروپای قرن هجدهم میلادی، در شهر سن پطرزبورگ روسیه به امضا رسید. در این قرارداد نمایندگان ماریترز ملکه امپراطوری اتریش، کاترین کبیر ملکه امپراطوری روس و فردریک دوم پادشاه پروس، قسمتهایی از خاک لهستان را میان خود قسمت کردند. این اولین قرارداد تقسیم لهستان بود.

سال ۱۷۷۹

دوچرخه، توسط مردی آلمانی به نام بارون فون درنیز از اهالی مانهایم اختراع شد.


شاید دوست داشته باشید

ترسناکترین بازی های برتر تاریخ کدام اند؟ / ویکی ووکترسناکترین بازی های برتر تاریخ کدام اند؟

بی شک یک از پرطرفدارترین ژانرهای بازی، ژانر ترسناک است. با پیشرفت فناوری های صنعت گیمینگ در زمینه گرافیک بازی ها و صداگذاری آنها و همچنین…

 


سال ۱۷۹۴

سنژوست انقلابی معروف و یکی از سیاستمداران بزرگ فرانسه در قرن هجدهم بعد از ۲۷ سال زندگی در آخرین روزهای دوره معروف به ترور عظیم در جریان انقلاب کبیر فرانسه اعدام شد.

سال ۱۷۹۴

ماکسیمیلیان روبسپیر یکی از رهبران انقلاب کبیر فرانسه، پس از خلع قدرت، در مجلس ملی فرانسه بازداشت شد. وی سپس در روز ۲۸ ماه جولای اعدام گردید.

سال ۱۸۴۱

لرمانتوف شاعر و نویسنده معروف روس در جریان یک دوئل با طپانچه، توسط نیکلا مارتینوف در سن ۲۷ سالگی کشته شد. میخائیل یوریویچ لرمانتوف روز ۱۵ اکتبر ۱۸۱۴ میلادی در مسکو متولد شده بود. از مهمترین آثار این نویسنده که طبعی ماجراجو داشت می توان قهرمان عصر ما – نوآموز – شیطان – والریک – بالماسکه – خیال و داستان کودکان را نام برد.

سال ۱۹۲۱

هورمون انسولین که در درمان بیماران دیابتی بسیار مهم است در دانشگاه تورنتوی کانادا کشف شد.

سال ۱۹۳۵

واصف آدی گؤزلوف، آهنگساز آذربایجانی به سال متولد شد.

سال ۱۹۴۹

نخستین هواپیمای مجهز به موتور جت در هاویلند به پرواز درامد.

سال ۱۹۵۳

جنگ کره پس از مرگ بیش از ۲ میلیون نفر به پایان رسید.

سال ۱۹۵۷

در قبرس سازمان مخفی مقاومت ترک تاسیس شد.

سال ۱۹۶۴

سیاهپوستان از حق مراجعه به دادگاه فدرال در آمریکا برخوردار شدند.

سال ۱۹۷۲

هواپیماهای جنگی اف- ۱۵ نخستین پروازهای آزمایشی خود را آغاز کردند.

سال ۱۹۹۱

جمهوری آدیگه در روسیه شوروی تاسیس شد.

سال ۲۰۰۰

بشار اسد در سوریه اعلام عفو عمومی نمود.

سال ۲۰۰۲

به هنگام پرواز نمایشی هواپیماها در اسمان اوکراین یکی فروند از آنها بر سر مردم تماشاچی سقوط کرد و موجب مرگ ۷۷ تن شد.

سال ۲۰۰۸

به دنبال وقوع دو انفجار در محله گون گورن استانبول ۱۸ تن کشته شدند.

سال ۲۰۱۲

المپیک لندن گشایش یافت.

در این مطلب سعی کردیم مهمترین رویدادهای تاریخی 5 مرداد را بررسی کنیم. اگر رویداد مهمی در این روز از قلم افتاده است، لطفا با کامنت و ذکر منبع ما را مطلع کنید تا مطلب را بروز کنیم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *