خورش کرفس را چگونه درست کنیم؟

خورش کرفس

در پست های قبل با طرز تهیه برخی از غذاها همچون آش رشته، سوپ رشته، خورش کنگر و… آشنا شدیم اما امروز می خواهیم با طرز تهیه نوعی خورش سنتی و اصیل ایرانی به نام خورش کرفس آشنا شویم. برای جا افتادن این خورش تقریبا زمان زیادی لازم است. در ادامه با طرز تهیه این خورش خوشمزه آشنا می شویم.

مواد لازم جهت تهیه خورش کرفس

 

خورش کرفس

 

ردیف عنوان مقدار
1 گوشت گوسفندی 300 گرم
2 کرفس 500 گرم
3 پیاز یک عدد بزرگ
4 گشنیز، جعفری خرد شده پنج قاشق غذاخوری
5 لوبیا چیتی 100 گرم
6 نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
7 روغن به میزان لازم
8 نعنا یک قاشق غذاخوری
9 لیمو امانی دو عدد
10 آبلیمو 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش کرفس

پیاز را نگینی خرد می کنیم و کمی آن را تفت می دهیم.

گوشتی را که از قبل خرد کردیم و شستیم به پیازها اضافه می کنیم و تفت می دهیم سپس به آن ها ادویه اضافه می کنیم ( زردچوبه را بیشتر میریزیم و نمک نمیزنیم چون گوشت زودتر بپزد و سفت نشود. لوبیا را به موادمان اضافه می کنیم و آب می ریزیم و درب آن را می گذاریم تا روی حرارت ملایم بپزد. کرفسی را که از قبل شسته ایم و خرد کردیم داخل تابه ریخته و با مقداری روغن تفت می دهیم در آخر به آن جعفری و نعنا خرد شده را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم و از روی حرارت بر میداریم.

خورش کرفس

لیمو امانی را با آب داغ خیس می کنیم تا تلخی آن گرفته شود و آب آن را بیون می ریزیم. وقتی گوشت و لوبیا نیمه پز شد کرفس و سبزی های تفت داده شده را به همراه نمک و لیمو امانی به آن اضافه می کنیم( در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذاخوری زعفران آب کرده به آن اضافه کنید ). صبر می کنیم تا خورش خوب بپزد و جا بیفتد ده دقیقه به اینکه خورش را از روی حرارت بردایم به آن آبلیمو اضافه می کنیم.

خورش کرفس

در آخر هم خورش را مزه کنید و در صورت لزوم به آن نمک یا آبلیمو اضافه کنید.

چند نکته جهت تهیه خورش کرفس

در تهیه این خورش می توانید از مرغ هم به جای گوشت گوسفندی استفاده کنید ولی در این صورت کرفس ها را با مرغ باهم برای پخت بریزید. اگر لوبیا دیرپز بود جدا از خورش آن را بپزید و بعد به آن اضافه کنید. آبلیمو یا هر چاشنی ترش دیگر را در پایان پخت به غذا اضافه کنید تا روغن خورش را به خود جذب نکند و خورش شما زیباتر باشد.

خورش کرفس

می توانید به جای لوبیا چیتی از هر لوبیای دیگری با توجه به زمان پخت آن نیز استفاده کنید. سبزی این خورش جعفری،گشنیز و نعنا است که مقدار آن یک به پنج است چراکه خورش با زیادی نعنا تلخ نشود ولی در صورت نبود می توانید از دو قاشق غذاخوری سبزی قرمه سبزی سرخ شده نیز استفاده کنید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *