چگونه ادویه های پرمصرف آشپزی را درست کنیم؟

ادویه های پرمصرف

ادویه یکی از پرمصرف ترین چاشنی ها در طبخ غذاهای ایرانی است. به جای خرید ادویه های آماده می توانید انواع مختلف آن را به راحتی درمنزل درست کنید. در این مطلب میخواهیم با طریقه ی درست کردن ادویه های پرمصرف در آشپزی آشنا شویم.

طرز تهیه ادویه های پرمصرف

معمولا تا اسم ادویه جدیدی را می شنویم سراغش را در بازار می گیریم. در حالی که می توانیم ادویه مخلوط را به راحتی در منزل تهیه کنیم. در ادامه به بیان نحوه تهیه انواع ادویه های پرمصرف می پردازیم. البته مقدار هر یک از مواد را مشخص نکردیم تا شما بر اساس ذائقه خود، آن را کم یا زیاد کنید.

ادویه پلو

این ادویه برای درست کردن لوبیا پلو و پلوهای مخلوط مثل کلم پلو،  هویج پلو و قیمه پلو به کار می رود. ترکیب ادویه پلو : گل سرخ یا گل محمدی، زیره، دارچین، زنجبیل، جوز هندی، میخک و هل.

ادویه آبگوشت

 بیشتر ایرانی ها آبگوشت را با زردچوبه و فلفل و برگ بو درست می کنند؛ ترکیبی که در ذیل آمده است، به عنوان ادویه آبگوشت توصیه می شود. ترکیب ادویه آبگوشت : زردچوبه، دارچین،فلفل سیاه، جوز هندی، بادیان  و میخک.

ادویه های پرمصرف

ادویه مرغ

ادویه برای خوراک های مرغ که به صورت گوشت لخم فیله است کورما و تیکا و گراماسالاست. این دو ادویه نوعی کاری است و چون از مخلوط ۲۰ نوع ادویه با فرمول خاصی تهیه  می شود، بهتر است که آماده خریداری شود.

ادویه سوپ

سوپ ادویه های خاصی دارد که چون بسیار گسترده است و سلیقه ای، پس بسته به ذائقه شخصی به آن ادویه می زنند. مثلاً به سوپ جو کمی پودر آویشن می زنند. در کل برای همه سوپ ها بهتر است یک یا دو عدد برگ بو اضافه کنید و ببینید چه قدر خوش طعم و بو می شود . موقع سرو باید آن ها را برداشت.

ادویه فلافل

ترکیب ادویه فلافل : زیره سبز، کاری، زنجبیل، فلفل قرمز

ادویه کوکو سبزی

ترکیب ادویه کوکو سبزی : پودر گل محمدی، کاری، دارچین، فلفل سیاه. (به جای کاری می توان از کمی شنبلیله خشک و پودر شده استفاده کرد.

ادویه مرغ و ماهی

برای از بین بردن بوی مرغ و ماهی بهترین ادویه زنجبیل و پودر سیر است.

ادویه کباب تابه ای

ترکیب ادویه کباب تابه ای : فلفل سیاه، پودر لیمو عمانی، کمی زردچوبه وسماق.

ادویه های پرمصرف

ادویه گوشت

برای طعم دادن به گوشت خورشتی به طور خالص از جوز هندی استفاده  می شود. (دقت کنید به هیچ وجه بیشتر از ۴ گرم از جوز هندی استفاده نکنید، چون باعث فلج شدن عضلات می شود.)

ادویه قیمه پلو

ترکیب ادویه قیمه پلو : کمی دارچین،  زیره سبز و پودر گل محمدی.

ادویه خورش قیمه

ترکیب ادویه خورش قیمه : ادویه خاص خورش قیمه پودر لیمو عمانی، دارچین و کمی پودر گل محمدی است. بعضی افراد به جای گل محمدی از گلاب استفاده می کنند که سلیقه ای است.

ادویه چلوکباب

سماق قرمز یا سماق قهوه ای. فرق این سماق ها این است که سماق قرمز رنگ دهنده است و ترشی کمی دارد؛ سماق قهوه ای رنگ دهنده نیست ولی خیلی ترش تر است. پس طبق ذائقه خودتان یکی را انتخاب کنید. دلیل استفاده از سماق روی کباب این است که وقتی گوشت کباب می شود، کمی مواد سمی تولید می شود که سماق این سم را از بین می برد.

به امید فردایی روشن.

منابع : زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *