اکالیپتوس و خواص آن

اکالیپتوس

اکالیپتوس درختی است مرتفع و زیبا که ارتفاع آن بین 40 تا 100 متر است. نام علمی این گیاه ” Eucalyptus spp ” و از خانواده ی مورد (Myrtaceae) است. در مطالب پیش درباره ی گیاهان دارویی مثل آناغالیس، افسنطین و آلوئه ورا صحبت کردیم در ادامه میخواهیم از گیاهی به نام اکالیپتوس صحبت کنیم.

درباره ی اکالیپتوس

همانطور که در ابتدای بحث فرمودیم اکالیپتوس درختی است مرتفع و زیبا که ارتفاع آن بین 40 تا 100 متر است. برگهای آن در درختان جوان دارای وضعیت متقابل، بدون دمبرگ و به شکل بیضوی و یا مدور در قاعده برگ. رنگها در ابتدا سبز مایل به آبی و کم کم به رنگ سبز مایل به سفید در می آیند. در درختان مسن، برگها بصورت منفرد و دارای دمبرگ هستند. شکل این برگها تاریک، دراز و نوک تیزند و رنگ آنها سبز یا سبز مایل به زرد است.

 

اکالیپتوس

 

خواص اکالیپتوس

اندام دارویی این درخت برگهای آن می باشد و مواد موثره ی مهم آن نیز اسانس(1 و 8 سینئول) و تانن است. عملکرد این گیاه بیشتر ضدعفونی کننده و خلط آور است و در درمان:

  • سرماخوردگی
  • گرفتگی بینی
  • ترشحات دستگاه تنفس

کاربرد دارد. و از مهمترین اثرات آن:

ضداحتقان

ضدمیکروب و ضدعفونی کننده

خلط آور

ضد سرفه

مسکن

دورکننده حشرات

بازکننده برونش ها

است.

روش مصرف اکالیپتوس

اکالیپتوسبه دو روش خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار میگیرد.

خوراکی:

بصورت چای مقدار مصرف نصف قاشق چایخوری برگ خرد شده در یک لیوان آب جوش و مقدار مصرف خوراکی تنتور آن روزانه 3 تا 9 گرم می باشد. مقدار مصرف خوراکی روغن آن 0.3 تا 0.6 میلی لیتر در روز می باشد.

 

اکالیپتوس

 

موضعی (روغن):

کرم و مرهم ها حاوی 5 تا 20 درصد روغن می باشند. در فرم اسانس نیز چند قطره به روی پوست مالیده شود.

عوارض جانبی اکالیپتوس

مصرف مقدار زیاد فرآورده های خوراکی آن میتواند باعث تهوع، اسهال و استفراغ گردد.

در بارداری و شیردهی و موارد التهابات دستگاه گوارش و مجاری صفراوری، بیماری های وخیم کبدی منع مصرف دارد. فرآورده های اکالیپتوس نباید در نواحی صورت بخصوص صورت بچه ها بکار برده شود. همچنین اسانس اکالیپتوس هرگز به صورت خوراکی نباید مصرف گردد.

به امید فردایی روشن.

منابع:

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *