آیا تا به حال خورشت ناردونی درست کرده اید؟

آیا تا به حال خورشت ناردونی درست کرده اید؟ - ویکی ووک

چون الان فصل فراوانی اناره، پس موقع درست کردن خورشت ناردونی یا همان مرغ ناردونی هست که یکی از غذاهای لذیذ، خطه سرسبز شمال است.

البته شمال کشور ما، یا نه بهتر بگیم تمام مناطق زیبای کشور عزیز ما ایران، غذای خوب و خوشمزه کم ندارند، اما در شمال تنوع غذایی و در اصل تنوع مواد غذایی به سبب آب و هوای خاص این قسمت، بسیار زیاد است.

از این رو مردم این منطقه به دستپخت عالی با غذاهای متنوع، شهرت ویژه ای دارند که هر کدام از شهرها و مناطق هم به سلیقه خود، این غذاها را طبخ می کنند و هر یک چیزی را به آن اضافه یا از آن کم می کنند.

در این پست یک مدل از ده ها مدل پخت این غذا را به شما آموزش خواهیم داد.

آیا تا به حال خورشت ناردونی درست کرده اید؟ - ویکی ووک

مواد لازم برای خورشت ناردونی

این مقدار مواد برای تهیه خورشت ناردونی و برای چهار نفر در نظر گرفته شده است، در صورت نیاز می توانید مقدار مواد را به همین میزان، کم و یا زیاد بکنید.

ردیف عنوان مقدار
1 گوشت مرغ 600 تا 700 گرم
2 پیاز متوسط یک عدد
3 سیر متوسط دو حبه
4 انار بزرگ دانه شده یک عدد
5 رب انار دو قاشق غذاخوری
6 آب انار یک پیمانه یا یک فنجان
7 زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری
8 پودر تخم گشنیز یک دوم قاشق چای خوری
9 پودر پاپریکا یک دوم قاشق چای خوری
10 نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
11 روغن به مقدار لازم
12 آلو ریختن آلو و میزان آن اختیاری است

طرز تهیه خورشت مرغ ناردونی

برای تهیه این خورشت ابتدا باید مرغ ها را که هم می تواند از ران مرغ و هم از سینه مرغ باشد را مزه دار کنیم، پس ظرف درداری را انتخاب کنید و تکه های مرغ را درون آن بگذارید و روی آن ها مقداری نمک و پودر فلفل سیاه، مقداری پودر فلفل پاپریکا، زعفران دم کرده، پودر گشنیز و یا هر ادویه ای را که دوست دارید اضافه کرده و روی تمام تکه های مرغ بریزید.

وقتی که خوب مرغ ها را به این ادویه ها مخلوط و آغشته کردید، درب ظرف را بگذارید و آن را به مدت 2 تا 3 ساعت درون یخچال قرار دهید، تا مرغ ها خوب مزه دار شوند.

بعد از گذشت این مدت مرغ ها را از توی یخچال خارج کرده و آن ها را با کمی روغن تفت دهید تا هنگام پخت له نشوند.

پیاز را که پوست گرفتید به صورت نگینی ریز خرد کنید و در قابلمه ای که می خواهید خورشت درست کنید بریزید و با مقداری روغن تفت دهید وقتی که پیازها سبک شدند، حبه های سیر ریز خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت مختصری بدهید و تکه های مرغی را که سرخ کرده بودید به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

حالا وقت آن است تا رب انار را به خورشت ناردونی اضافه کرده و کمی تفت دهید، دقت کنید که رب انار خیلی زود می سوزد، پس بلافاصله آب انار را هم اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید و یک فنجان آب هم به آن اضافه کنید.

حرارت را کاملاً کم کرده و درب قابلمه را بگذارید و فرصت دهید تا به مدت یک ساعت، خورشت شما جا بیفتد و به روغن بیاید.

از دانه های انار فراموش نکنید و در یک ربع پایانی پخت غذا (بسته به نوع گوشتی که انتخاب کرده اید) انارهای دانه شده را به خورشت اضافه کنید.

دقت کنید، اگر نمی خواهید که رنگ دانه های انار تغییر کند و سفید شود، پس درب قابلمه خورشت را نگذارید تا دانه های انار درون خورشت همچنان قرمز و خوش رنگ بمانند.

این خورشت خوشمزه نباید آبکی و رقیق باشد بلکه باید خورشتی غلیظ و جا افتاده بوده و به روغن آمده باشد، روی این خورشت را با دانه های انار می توانید تزیین کنید و با برنج سفید سرو کرده و  نوش جان کنید.

آیا تا به حال خورشت ناردونی درست کرده اید؟ - ویکی ووک

نکات قابل توجه

برای تهیه این خورشت خوشمزه می توانید از گوشت اردک و یا غاز هم استفاده کنید که معمولاً شمالی ها بیشتر با گوشت این پرندگان خورشت ناردونی را طبخ می کنند.

در صورت استفاده از مرغ حتماً پوست آن را بگیرید.

از یک مرغ کامل هم برای این غذا می توانید استفاده کنید.

اگر فرصت کافی برای مزه دار کردن مرغ ندارید می توانید تکه های مرغ را سرخ کرده و ادویه هایی را که دوست دارید در حین پخت به آن اضافه کنید.

برای سرخ کردن مرغ می توانید از کمی کره استفاده کنید که طعم غذا را بهتر خواهد کرد.

در صورت تمایل می توانید در میانه پخت غذا، از چند عدد آلو بخارا برای غلظت و طعم ملس تر به خورشت، کمک بگیرید.

اگر انار و رب انار شما ترش بود و خواستید طعم ملسی به غذا بدهید می توانید از یک قاشق غذا خوری شکر برای این منظور استفاده کنید.

سیر و رب انار را بیش از حد تفت ندهید، چون خیلی زود می سوزند.

می توانید به جای ریز کردن سیر، آن را رنده کنید.

در برخی از شهرهای شمالی، از بادمجان های قلمی در کنار این غذا استفاده می کنند، به این ترتیب که بادمجان ها را پوست گرفته و کمی به آن نمک می زنند تا تلخی آن گرفته شود و بعد آن ها را با کمی روغن سرخ می کنند و در یک ربع آخر به غذا می افزایند تا پخته شده و درون غذا جا بیفتد.

امیدواریم که شما عزیزان هم با درست کردن خورشت ناردونی در این فصل پاییز، از خوردن آن لذت ببرید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *