دانستنی هایی درباره روغن گیربکس

دانستنی هایی در باره روغن گیربکس / ویکی ووک

در پست قبلی اطلاعاتی در باره روغن موتور خدمت شما ارئه کردیم در این پست می خواهیم در مورد یکی دیگر از سیالات پرمصرف و مهم خودرو به نام روغن گیربکس یا همان واسکازین با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید تا مطالبی را در این باره با هم مرور کنیم.

روغن گیربکس چیست؟

همانطور که می دانید گیربکس از تعدادی چرخ دنده تشکیل شده که دائما با هم درگیر هستند و حول محور خود می چرخند. طبیعتا برای این که این قطعات دچار فرسایش و اصطکاک و استهلاک نشوند لازم است از یک ماده روان کننده استفاده شود . این ماده روان کننده همان روغن گیربکس یا واسکازین است . واسکازین واژه ای روسی به معنی روغن دنده است . واسکازین در گیربکس و دیفرانسیل وجود دارد . البته واسکازین موجود در دیفرانسیل معمولا قوی تر از روغن گیربکس است.

دانستنی هایی در باره روغن گیربکس / ویکی ووک

چه زمانی روغن گیربکس را عوض کنیم؟

روغن گیربکس مانند روغن موتور نیست که در فواصل کوتاه نیاز به تعویض داشته باشد . چون گیربکس و دیفرانسیل یک فضای بسته و غیر قابل نفوذ است عموما روغن موجود در آن ها نیز کمتر نیاز به تعویض پیدا می کند . در عین حال گاهی به دلیل پیدا شدن منافذی که سبب نشت روغن نیز می شود . ذرات گرد و غبار به درون این دستگاه ها راه می یابد که موجب افت کیفیت روغن می شود . علاوه بر این بر اثر فشار و حرارت زیاد  وارده بر این سیستم ها لازم است در مسافت های طولانی ( معمولا بالای یکصد هزار کیلومتر )  همزمان با تعویض دیسک و صفحه برای تعویض واسکازین هم اقدام کنیم.


شاید دوست داشته باشید

عجایب هفت گانه چیست و در باره آن چه می دانید؟ / ویکی ووکعجایب هفت گانه چیست و در باره آن چه می دانید؟

عجایب هفت گانه همچنان که از نام آن پیداست آثاری است که انسان را به شگفتی وا می دارد و خلق این آثار که همگی متعلق به دوران باستان…


نشانه های تعویض روغن گیربکس

دانستنی هایی در باره روغن گیربکس / ویکی ووک

زمانی که واسکازین که وظیفه روان کردن سیستم را دارد به خوبی کار نکند مشکلاتی برای خودرو به وجود می آید و تعویض دنده ها دیگر روانی سابق را ندارد . برای این که بفهمیم میزان و کیفیت واسکازین خودرو ممکن است مشکل ساز شده باشد باید به علائم زیر توجه داشته باشیم.

  • تغییر رنگ – معمولا رنگ واسکازین قرمز است . اگر نشانه ای از تغییر رنگ در آن مشاهده کردید نسبت به تعویض آن اقدام کنید .
  • بوی روغن – واسکازین بوی نفت می دهد در حالی که روغن گیربکس خراب و مستهلک بوی روغن سوخته می دهد .
  • سفتی گیربکس – اگر دنده ها خوب جا نمی خورند یا گیربکس به خوبی کار نمی کند ممکن است در اثر کاهش کیفیت واسکازین یا حتی نشتی و گاهی تمام شدن آن باشد .

منابع : بانک خودرو


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *