معرفی کتاب قانون 5 ثانیه

معرفی کتاب قانون 5 ثانیه - ویکی ووک

امروزه یکی از مشکلات عمده و فراگیر ما، بی حوصلگی و به تعویق انداختن کارهاست. کتاب قانون 5 ثانیه برای رفع این مشکل راهکاری داره که قصد دارم در این پست به اون بپردازم.

 

سلام. من مجتبی م!

از اینکه همراه من هستید متشکرم.

در پست امروز میخوام به معرفی کتاب قانون 5 ثانیه اثر مل رابینز (Mel Robbins) بپردازم که جزو کتاب های جذاب و کاربردی در مسیر موفقیت و توسعه فردی محسوب میشه.

اگه موضوعات این حوزه برای تون جذابه، پیشنهاد میکنم تا انتهای این پست همراه من باشید تا با محتوا کتاب قانون 5 ثانیه آشنا بشیم.

معرفی کتاب قانون 5 ثانیه - ویکی ووک

این روزا حوزه موفقیت و توسعه فردی با توجه به تغییرات دنیا و سبک زندگی، یکی از زمینه های جالب و جذاب برای افرادیه که میخوان در کار، روابط اجتماعی، هدف گذاری و رسیدن به موفقیت در مسیر زندگی شون پیشرفت کنن.

یکی از مشکلات عمده ما بی حوصلگی و به تعویق انداختن کارهاست که میتونه دلایل متفاوتی برای هر کدوم از ما داشته باشه، اما در تمام این موارد خروجی چیزی جز عقب افتادگی، کسالت و نگرانی از شرایطمون در آینده نیست.

کتاب قانون 5 ثانیه میخواد به ما کمک کنه که از این شرایط فاصله بگیریم و بدونیم که تنها راه حل تغییر این وضعیت انجام دادن کارهامون در زمان حاله!

مثل پرتاب یک موشک که از 5 تا 1 شمرده میشه و بعدش پرتاب؛ کتاب میخواد به ما روشی رو بگه که با اون بتونیم برای انجام دادن کارهامون در هر لحظه فقط از 5 تا 1 بشماریم و به سرعت دست به کار بشیم و کار رو انجام بدیم.

این طوری میتونیم با انجام دادن کارهامون در سریع ترین زمان ممکن، شروع کنیم و اون ها رو اجرا کنیم و یه تغییر اساسی در کار و زندگی مون ایجاد کنیم.

قبل از اینکه به بخش هایی از کتاب قانون 5 ثانیه اشاره کنم، میخوام درباره نویسنده یعنی مل رابینز کمی اطلاعات در اختیارتون بزارم.

معرفی کتاب قانون 5 ثانیه - ویکی ووک

مختصری درباره مل رابینز نویسنده کتاب

دنبال نوشتن تاریخچه کامل زندگی نویسنده، یعنی مل رابینز نیستم، چرا که میتونید کاملش رو در صفحه مل رابینز در ویکی پدیا بخونید.

نکته جالب توجه درباره این شخص اینه که ظاهرا خودش تا 40 سالگی همین مشکلاتی که ما داریم، مثل عدم برنامه ریزی، کسلی، عدم انجام دادن به موقع کارها و خیلی مشکلات دیگه از این دست رو داشته و با دیدن صحنه پرتاب موشک، یهویی به ذهنش میرسه که باید برای بیرون رفتن از وضعی که توش گیر افتاده، از 5 تا 1 بشماره و بعد بدون معطلی کاری که مدنظرش هست رو انجام بده.

و از بیدار شدن صبح شروع میکنه.

تو تخت از 5 تا 1 میشماره و به سرعت از تخت میزنه بیرون.

در حال حاضر مل رابینز 52 ساله، یکی از سخنرانان انگیزشی، مجری تلویزیون و نویسنده است که تونسته با بکار گیری این قانون در روزمره زندگیش، شرایط رو به نفع توسعه فردی خودش در زندگی تغییر بده.

معرفی کتاب قانون 5 ثانیه - ویکی ووک

خلاصه کتاب قانون 5 ثانیه

کتاب قانون 5 ثانیه سعی داره به ما بگه که ذهن ما سیستمش جوریه که نگران امنیت ماست، برای همین به صورت پیش فرض هر کاری که میخوایم انجام بدیم، بخصوص کارهای جدید، میگه ولش کن! بیخیالش! بشین همینجا!

این میشه که ما برای انجام کارها، اون ها رو به تعویق میندازیم و میگیم باشه یه فرصت مناسب.

در صورتی که مناسب ترین لحظه برای انجام کار همون لحظه است.

به اعتقاد مل رابینز، نویسنده کتاب قانون 5 ثانیه، ما دو تفکر اشتباه دارم که مانع پیشرفت مون میشه:

  • فکر میکنیم اوضاع روبه‌راهه
  • برای انجام کار باید لحظه مناسب فرا برسد.

اما در حقیقت، همیشه در زندگی ما چیزی برای تغییر و بهبود وجود داره و این مغز ماست که به خاطر ترس از ناشناخته‌ها و چیزهای جدید مانع پیش‌روی و پیشرفت مون میشه.

علاوه بر اینها، لحظه مناسب که منتظرشیم، افسانه‌ای بیش نیست و زمان حال بهترین زمان برای اقدام و انجام کاره.

به اعتقاد نویسنده کتاب قانون 5 ثانیه مغز ما به‌گونه‌ای عمل می‌کنه که بقامون رو حفظ کنه و ما رو از خطر دور نگه داره. این درحالیه که تغییر یعنی رویارویی با چیزی جدید، ترسناک و نامطمئن، و چنین چیزی به مذاق مغزمون خوش نمیاد.

برای همین، به محض این‌که ایده‌ای برای تغییر به ذهنموم میاد، مغز دست به کار میشه تا با ترفندهای متفاوتی ما رو از انجام کاری که می‌خوایم منصرف کنه.

بنابراین، اگه می‌خوایم واقعاً کاری رو به نتیجه برسونیم، باید پیش از اینکه مغزمون فرصت بهانه‌جویی پیدا کنه، دست به کار بشیم.

در کتاب قانون 5 ثانیه از این موضوع یاد میشه که، اغلب ما زمانی که کاری به ذهن مون میرسه، بلافاصله اون رو کنار میزنیم.

به خودمون میگیم:

الان زمان مناسبی برای انجامش نیست، به وقتش حتما انجامش میدم.

اما در نهایت کل زندگی مون رو در انتظار رسیدن اون لحظه مناسب هدر میدیم.

بجای اینکار، باید به هر لحظه به چشم لحظه مناسب نگاه کنیم، همون لحظه ای که انتظارش رو میکشیدیم.

معرفی کتاب - ویکی ووک

ما هر روز که از خواب بیدار میشیم، این دوراهی رو داریم؛ فرصتی دوباره برای قدم برداشتن در مسیر شکوفایی خودمون یا چسبیدن به همون زندگی ملال آور و معمولی که داشتیم.

بنابراین اگر میخوایم زندگی فوق العاده ای داشته باشیم، باید انتخاب کنیم که روال قبلی رو کنار بذاریم و در عرض 5 ثانیه خودمون رو به بیرون از منطقه امن مان پرتاب کنیم.

یادمون باشه که لحظه مناسب هیچ گاه نمیاد و به تعویق انداختن کار برای لحظه مناسب، تنها یه بهانه ست برای فرصت سوزی.

5 – 4 – 3 – 2 – 1

همین حالا زمان تلاش برای رویاهامونه!

 

امیدوارم که از معرفی کتاب قانون 5 ثانیه لذت برده باشین و این پست بتونه به شما کمک کنه تا به موفقیت برسید و بتونین به زندگی تون نظم، نشاط و شادی هدیه کنین.

خوشحالم میکنین که نظرتون رو درباره قانون 5 ثانیه و یا اگه تجربه اجرا کردنش رو دارین زیر همین پست کامنت کنین.

موفق و سلامت باشین

 

سایت مل رابینز

منابع: ویکی پدیا | سایت بوکاپو | کتاب قانون 5 ثانیه

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *