اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد؟

اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد - ویکی ووک

اوریگامی کلمه ای ژاپنی است و از دو لغت اوری به معنای تا کردن و گامی به معنای کاغذ تشکیل شده است. پس اوریگامی یعنی تا کردن کاغذ.

همه ما در کودکی کسی را داشته ایم که برای ما با کاغذ، قایق یا نمکدان یا موشک و یا حتی بادبادک و فرفره درست کند و ما کلی از آن لذت ببریم.

ما ساعت ها با این دست سازه های کاغذی وقت صرف می کردیم.

این روزها سرگرم کردن کودکان یکی از دغدغه های والدین است. اینکه چه کار کنند تا بچه هایشان جیغ نزنند یا تمام روز خود را پای تلویزیون یا موبایل سپری نکنند.

این  ساختن چیزهای مختلف با کاغذ هم مثل خیلی دیگر از بازی ها علمی تر شده که به آن اوریگامی می گویند و نکته جالب اینکه دیگر فقط مخصوص سرگرم کردن بچه ها نیست و بزرگترها هم می توانند از آن لذت ببرند.

درباره اوریگامی

در ادامه این پست به تاریخچه، کاربرد و فواید یادگیری و انجام اوریگامی اشاره خواهیم کرد.

فواید اوریگامی

تا کردن کاغذ در این هنر بسیار ساده است و به هیچ وسیله و امکانات خاصی نیاز ندارد . فقط کافی است فکرتان را بر روی طرح و روش اجرای آن متمرکز کنید. انجام حرکات ظریف با دست و استفاده از ذهن در اوریگامی سبب بالا بردن قدرت ذهن چه در کودکان و چه در بزرگسالان می شود.

تمام طرح ها از یک کاغذ مربع ی شکل شروع می شوند. کاغذهای نازک و در عین حال مقاوم که هنگام تا کردن دچار تغییر شکل نشوند برای درست کردن بسیاری از طرح ها  حتی نیازی به چسب و قیچی نیز ندارید.

 کاربرد اوریگامی

در ابتدای پیدایش، این هنر بیشتر کاربرد تزیینی داشت و در جشن ها و مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.

اما  امروزه اوریگامی مورد توجه بسیاری از دانشمندان و طراحان قرار گرفته است و در رشته های عمران، معماری، علوم کامپیوتر، مکانیک، علوم فضایی و کلی علوم دیگر کاربردهای ویژه و فراوانی کسب کرده است.

اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد -  ویکی ووک

تاریخچه اوریگامی

برخی اسناد تاریخی نسل اول اوریگامی را دست سازه های کاغذی چینی در نظر می گیرند اما در هر حال انچه در باور عموم مردم جا افتاده این است که این هنر محصول کشور ژاپن است.

اولین کاغذهایی که قابلیت تا کردن داشتند، حدود دو هزار سال قبل در چین تولید شدند و امروزه هیچ مدرکی دال بر اینکه کاغذهای زینتی  از قبل از این تاریخ وجود داشته اند، نیست.

الهام از طرح های ژاپنی قدیمی باعث کارهای خلاقانه ای بسیاری در دنیا شده و امروزه اوریگامی از یک سرگرمی کوچک و جزیی تبدیل به یک کاردستی جذاب، فوق العاده شده است.

به طوریکه در کشورهای مختلف سراسر جهان انجمن های “کاغذ و تا” تشکیل شده و کشورها اقدام به برگزاری نمایشگاه ها و دوره های آموزشی ویژه ای در این زمینه می کنند.

روش ساخت اوریگامی

در شروع کار، می توانید از کتاب های آموزشی مختلف استفاده کنید. اما فراموش نکنید که حتما قبل از شروع کار به قسمت راهنمای کتاب مراجعه کنید .

در این قسمت کتاب ها، شما یاد می گیرید که چگونه طرح ها را بخوانید. نمادهای راهنمایی به شما روش تا کردن کاغذ، تکنیک ها و روش های چرخاندن کاغذ به سمت های مختلف را می آموزد.

پس از طی کردن مرحله به مرحله توضیحات،  به شکل نهایی خواهید رسید.

معمولا در این کتاب ها طرح های اوریگامی بر اساس درجه سختی تقسیم بندی شده اند . طرح ها از آسان به متوسط، سخت و در نهایت اشکال بسیار پیچیده تبدیل می شوند.

اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد -  ویکی ووک

پس همراهان عزیز ویکی ووک تا دیر نشده دست به کار شوید و با چند تکه کاغذ مربع شکل ساده اشکال قشنگ خلق کنید.

میتوانید در ابتدا در صفحات مجازی چگونگی درست کردن انواع حیوانات انواع جعبه ها ، کارت تبریک عید، هواپیما، کشتی بخار و کلی قشنگ را یاد بگیرید.

مثلا در اینستاگرام صفحه هایی که ساخت اوریگامی را اموزش می دهند دنبال کنید و درست کردن برخی چیزها با کاغذ را یاد بگیرید و اگر خودتان یا کودکتان این کار را دوست داشتید حرفه ای تر دنبال کنید.

با کاغذ ها بازی کنید تا حال دلتان خوب شود.

برای مشاهده کلیپ های آموزشی اوریگامی میتوانید صفحه اینستاگرام ویکی ووک رو دنبال کنید.

 

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *