جشنواره موسیقی فجر چیست؟

جشنواره موسیقی فجر چیست؟ / ویکی ووک

در کشور ما جشنواره های موسیقی متعددی وجود ندارد. در میان چند جشنواره موسیقی موجود، جشنواره موسیقی فجر ، از بزرگترین و معتبرترین جشنواره های موسیقی کشور است که همه ساله در حدود ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کشور برگزار میشود و هنرمندان داخلی و خارجی به برگزاری کنسرت و معرفی آثار خود میپردازند.

درباره جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر از بزرگترین رویدادهای موسیقیایی در کشور ماست که از سال 64 همه ساله برگزار میشود، و امسال نیز سی و سومین دوره آن از 20 الی 30 دی ماه برگزار میشود. این جشنواره به صورت اختصاصی به حوزه موسیقی میپردازند و بخش های گوناگون رقابتی، بانوان، بین الملل، پژوهش و … را درخود جای داده است. هرچند برخی از هنرمندان کشور به نحوه برگزاری و گاهاً تبعیض هایی که میان سبک هاب موسیقی در جای دادن آنان در برنامه جشنواره وجود دارد، معترض هستند، اما با این حال جشنواره امسال با حضور هنرمندان داخلی و خارجی برنامه ریزی شده و برگزار میگردد.

تاریخچه جشنواره موسیقی فجر

جشنواره‌ موسیقی فجر سال ۶۴ شروع فعالیتش را با عنوان “جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی” شروع کرد. این رویداد ملی، 4 سال فعالیتش را با این نام ادامه داد و در آن سال‌ها تنها دورهمی محسوب می‌شد که اهالی موسیقی می‌توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. بعداز آن، این جشنواره با عنوان “جشنواره موسیقی فجر” به فعالیتش ادامه داد که با پایان هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران همراه بود.

 

جشنواره موسیقی فجر چیست؟ / ویکی ووک

 

در سال ۷۰ که جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار می­شد، علاوه بر گروه‌های داخلی در سبک‌های گوناگون، چند گروه خارجی نیز در جشنواره حاضر شدند که منجر به بزرگتر شدن این رویداد ملی شد. اما در سال ۷۶، و در سیزدهمین جشنواره برای اولین بار بخش‌ گروه‌های موسیقی بانوان توانستند در این جشنواره‌ به اجرای برنامه بپردازند و بخش ویژه‌‌ی بانوان نیز کار خود را آغاز کرد. در بیستمین دوره این رویداد، نگاه جشنواره به طور خاص به بحث پژوهش در موسیقی معطوف گشت و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی گردید. در دوره‌های بعدی نیز موضوع جوان‌گرایی به عنوان محور اصلی جشنواره مطرح شد.


شاید دوست داشته باشید

جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟ / ویکی ووکجشنواره موسیقی آینه دار چیست؟

فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران یا همان جشنواره موسیقی آینه دار، با هدف معرفی فرهنگ غنی و موسیقی پربار نواحی و آیینی ایران، در سال ۱۳۹۲ آغاز بکار کرده است. این چشنواره تا کنون…

 


سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

به گفته آقای نوربخش، مدیر جشنواره موسیقی فجر امسال سالن‌های وحدت، رودکی، برج آزادی، مرکز همایش‌های ایرانیان، برج میلاد و نیاوران میزبان بیش از ۹۰ اجرا در بخش‌های پاپ، ردیف دستگاهی، نواحی، ارکسترال، بانوان و بین‌الملل خواهند بود.سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در روزهای ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: “چند گروه در این بخش موسیقی‌های نوستالژیک دهه‌های اول انقلاب را اجرا می‌کنند. بخش کرال را هم به جشنواره اضافه کرده‌ایم که در آن آثار جاودانه مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی توسط سه گروه کر اجرا می‌شود”.در بخش موسیقی نواحی ۱۲ گروه موسیقی اجرا دارند که دو گروه از این گروه‌ها متعلق به موسیقی بانوان هستند.

 

جشنواره موسیقی فجر چیست؟ / ویکی ووک

 

در این بخش بین الملل هنرمندان مختلفی را از کشورهای مختلف حضور دارند. از جمله فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانوکچه نوازنده زبردست درامز از فرانسه، پرویز شهیدخان از کشور هندوستان، همایون سخی از افغانستان، ارکان اوگور از ترکیه، گروه آی سو از اتریش، ریکاردو ری برو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان، تریو سوشان از فرانسه و هنرمندانی از کشورهای چین، صربستان، اسلوونی و سنگال در جشنواره امسال روی صحنه خواهند رفت.

شما خواننده گرامی میتوانید لیست برنامه های جشنواره فجر را در ادامه دانلود نمایید و همچنین اطلاعات دقیق و بیشتر را در سایت رسمی جشنواره دنبال کنید.

لیست برنامه های جشنواره فجر

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *