آهنگسازی چیست و چه مفهومی دارد؟

امروزه موسیقی در زندگی ما بیش از پیش جا باز کرده است و واژه هایی مانند آهنگسازی و تنظیم کنندگی به نگاه شغل دیده میشود. فارغ از اینکه شنونده موسیقی هستیم و یا در بازار موسیقی فعالیت میکنیم، داشتن اطلاعات پیرامون این هنر بزرگ و تأثیرگذار کمک میکند تا تعامل بهتری با آن داشته باشیم.

آهنگسازی در موسیقی نقش بسیار کلیدی دارد چرا که زیبایی یک اثر در حد بسیاری به توانایی آهنگساز در خلق آهنگ یا ملودی بستگی دارد.

آهنگسازی چیست - ویکی ووک

تعریف آهنگساز و آهنگسازی

آهنگساز (songwriter) کسی است که مؤلف آثار موسیقی است. به عبارت دیگر، آهنگساز خالق یک اثر موسیقایی است که حاصل ذوق، هنر و تخصص اوست و آهنگسازی هنر و تخصصی است که منجر به خلق این آثار میشود.

میتوان گفت که آهنگسازی نقاشی در حوزه صداست و آهنگساز نقاش آن.

آیا ملودی ساز آهنگساز است؟

این موضوع باید بیان بشود که صرف ساختن یک ملودی، فرد را آهنگساز نمیکند بلکه فرد باید علم و تخصص این حوزه را فرا بگیرد. علومی مانند:

  • ساز شناسی
  • رهبری ارکستر
  • سازبندی
  • هارمونی
  • پلیفونی
  • کنتراپوئن

که لازمه آهنگسازی به معنی واقعی کلمه هستند.

آهنگسازی چیست - ویکی ووک

آهنگسازی چه کاربردی دارد؟

امروزه صدا نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد. بازی ها، فیلم ها، برنامه های رادیویی و تلوزیونی، مراسم ها، تیزرهای تبلیغاتی و … همه و همه نیاز به موسیقی دارند چراکه تأثیر موسیقی در اثرگذاری آنچه که مدنظر است بسیار عمیق بوده و به فرد کمک میکند بهتر به مقصود خود برسد.

به عنوان مثال یک فیلم را درنظر بگیرید. اگر از سکانس حماسی و یا عاشقانه آن، موسیقی متن آن را حذف کنیم، آیا همان اثر و حس همراه با موسیقی را به مخاطب میدهد؟

آهنگسازی (به معنی واقعی آن) یکی از مشاغل و تخصص های مهم و کاربردی در حوزه فعالیت های هنری، تجاری، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی است.

نیازمندی های آهنگسازی چیست؟

در ابتدا هر آهنگساز باید نوازنده خوبی باشد، ساز را بشناسد. عموماً هر آهنگساز یک ساز تخصصی دارد اما تمام آهنگسازان باید به ساز مادر یعنی پیانو احاطه کامل داشته باشند.

برای آهنگسازی باید تئوری موسیقی را به خوبی بشناسد، اصول را بشناسد و از همه مهمتر، ذوق هنری داشته باشد تا بتواند تئوری و علم را به احساسات تبدیل نماید.

آهنگسازان بنامی همچون مرحوم ناصر چشم آذر، کارن همایونفر، مجید انتظامی، لوریس چکناواریان، شهرداد روحانی و فرهاد فخرالدینی و … در کشورمان حضور دارند که آثارشان باعث ارتقا سطح موسیقی در کشور شده است.

آهنگسازی چیست - ویکی ووک

در صورت تمای میتوانید پست های جشنواره موسیقی آینه دار و جشن سالانه موسیقی ما را مشاهده کنید.

 

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “آهنگسازی چیست و چه مفهومی دارد؟

  1. آیا تا به حالا حین تماشای فیلم، تمایلی برایتان ایجاد شده تا با یک آدمکش حرفه‌ای هم‌ذات‌پنداری کنید، وی را قهرمان داستان ببینید و یا حتی از مرگ وی در فیلم ناراحت شوید؟

    آیا تا کنون در چنین داستانی توانسته‌اید حضور یک نوجوان 12 ساله لجباز و مغرور را کنار چنان قهرمانی خوشایند بدانید و مایل به تماشای دوستی و همکاری رو به افزایش آنها در روند داستان باشید؟

    چه میزان موسیقی متن یک فیلم می‌تواند ما را به یک قاتل حرفه‌ای نزدیک کند؟

    نفرت‌انگیزترین شخصیت منفی که تا کنون در یک فیلم دیده‌اید چه کسی و با بازی چه بازیگری بوده است؟

    به نظر شما موسیقی چقدر می‌تواند نفرت ما را از یک شخصیت کثیف و یک پلیس فاسد بیشتر نماید؟

    برای پاسخ به پرسش‌های بالا از شما دعوت می‌کنیم حتماً همراه ما در این قسمت از پادکست نقد و بررسی موسیقی متن گپ دایو باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *