ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها

ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها / ویکی ووک

متاسفانه صبح امروز باخبر شدیم که استاد ناصر چشم آذر به دلیل سکنه قلبی به دیار باقی شتافت. درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری کشور تسلیت می گوییم. از این رو در این پست به معرفی این هنرمند بزرگ و خاطره ساز میپردازیم. صبح امروز 14 اردیبهشت 1397 استاد ناصر چشم آذر در بیمارستان باهنر شهر تهران، بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. وی از برجسته ترین آهنگسازان و نوازندگان کشورمان بود و خاطره های زیادی را با آهنگ های زیبای خود برایمان ساخته است. آلبوم بینظیر باران عشق از جمله آثار به یاد ماندنی استاد ناصر چشم آذر است.

بیوگرافی ناصر چشم آذر

 

ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها / ویکی ووک

 

استاد ناصر چشم آذر متولد دهم دی ماه سال 1329 در شهر اردبیل است. او در سایه آموزه های هنری پدر، استاد اسماعیل چشم آذر، مراحل اولیه موسیقی را آموخت. وی در کودکی ساز آکاردئون را انتخاب نمود و به کسب توانمندی برای نواختن این ساز زیبا پرداخت.

در 12 سالگی وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد و در 13 سالگی موفق به دریافت جایزه ویژه موسیقی در مقطع دبیرستانی بخاطر نواختن آکاردئون شد. وی در 17 سالگی رهبر مراسم کنسرت در سفارت ایران، در کشور عراق شد.

 

ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها / ویکی ووک

 

این استاد موسیقی و آهنگساز چیره دست، در سن 20 سالگی به جهت گذراندن دوره جاز به آمریکا سفر کرد. او پس از برگشت در محضر اساتیدی همچون مرتضی حنانه دوره های تکمیلی موسیقی را میگذراند.


شاید دوست داشته باشید

جایزه گرمی چیست؟ / ویکی ووکجایزه گرمی چیست؟

جایزهٔ گِرَمی یا  Grammy Awards که به آن در اصل جایزه گرامافون میگویند، جایزه ای است که…

 

 


استاد ناصر چشم آذر مجدد در سال 57 به آمریکا سفر میکند تا دوره آهنگسازی فیلم و دوره جاز را به اتمام برساند. لازم به ذکر است که وی از نخستین افرادی است که سازهای الکترونیک را در ایران رونق میبخشد.

آثار ناصر چشم آذر

 

ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها / ویکی ووک

 

استاد در سال 63 و پس از برگشت از آمریکا ساخت موسیقی فیلم را با کار موسیقی متن فیلم تاراج ساخته ایرج قادری شروع میکند. از آثار استاد در حوزه موسیقی متن فیلم و سریال میشود به

  • سریال خواب و بیدار ساخته مهدی فخیم زاده در سال 81
  • فیلم خواهران غریب ساخته کیومرث پوراحمد در سال 74
  • فیلم میخواهم زنده بمانم ساخته ایرج قادری در سال 73
  • فیلم آتش بس ساخته تهمینه میلانی در سال 84
  • فیلم سوپر استار ساخته تهمینه میلانی در سال 87

اشاره نمود. البته آثار زیبای استاد ناصر چشم آذر در سال های فعالیتش در حوزه موسیقی متن فیلم زیاد است که به چند مورد بالا بسنده کردیم.

 

ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها / ویکی ووک

 

از آلبوم های ساخت شده توسط این آهنگساز خاطرها میتوان به

  • باران عشق
  • باران شادی 1. 2 و 3
  • طلوع عشق
  • و شب های تهران

اشاره کرد.

ناصر چشم‌آذر همچنین به عنوان آهنگساز یا تنظیم‌کننده در ساخت قطعات ماندگاری چون «مداد رنگی»، «خدای آسمون‌ها»، «شب عشق»، «سوغاتی»، «هجرت»، «بزن تار»، «عید شما مبارک»، «گریه نکن»، «فردا تو می‌آیی»، «زائر» و… نقش داشته است.

لازم به ذکر است که استاد ناصر چشم آذر جوایز زیادی در زمان فعالیت خود دریافت کرده است که میتوان به دریافت سیمرغ بلورین برای موسیقی متن فیلم های هامون، خواهران غریب و قرچ سمی اشاره کرد.

آخرین فعالیت هنری ناصر چشم آذر

 

 

ناصر چشم آذر آهنگساز خاطره ها / ویکی ووک

 

آخرین فعالیت هنری استاد را میتوان کنسرت نوستالژی به همراهی ارکستر ایستگاه نامید که در اسفندماه 1396 روی صحنه رفت و به اجرای آثار زیبا و خاطره انگیز استاد ناصر چشم آذر با صدای اشکان خطیبی پرداخت.

این آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده که خالق آثار ماندگاری در موسیقی ایران است، به دلیل سکته قلبی در سن 67 سالگی به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی.

منابع: ویکی پدیا  |  تابناک | موسیقی ما

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *