جایزه گرمی چیست؟

جایزه گرمی چیست؟ / ویکی ووک

شاید این خبر را قبلاً شنیده باشید که جایزه گرمی نصیب استاد کیهان کلهر شد. این جایزه یکی از بزرگترین و معتبرترین جواز بین المللی در حوزه موسیقی است که استاد کلهر در پنجاه و نهمین دوره این رویداد آن را کسب نمود.  در این پست به معرفی جایزه گرمی میپردازیم.

معرفی جایزه گرمی

جایزهٔ گِرَمی یا  Grammy Awards که به آن در اصل جایزه گرامافون میگویند، جایزه ای است که به صورت افتخاری توسط  توسط «آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط / National Academy of Recording Arts and Sciences» در حوزه موسیقی اهدا میشود.

این جایزه را میتوان معادل جایزه اسکار در حوزه موسیقی قلم داد کرد که به برندگانش یک تندیس طلا به شکل گرامافون اهدا میشود.

مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگترین آن‌ها است و از بالاترین ارزش در میان سایر جوایز در این حوزه برخوردار است.

 

جایزه گرمی چیست؟ / ویکی ووک

 

 

تاریخچه جایزه گرمی

نخستین مراسم  جایزه گرمی در چهارم ماه می 1959 میلادی در دو مکان برگزار شد، یکی هتل هیلتن در کالیفرنیا و دیگری هتل شراتون در نیویورک. این جایزه طلایی یه گرامافون دست ساز است که توسط بیلینگز آرت ورکز ساخته شده است. نکته قابل ذکر اینجاست که مراسم اهدای این جایزه تا سال 1971 میلادی که سیزدهمین دوره آن بود به صورت زنده پخش نشد.

 

جایزه گرمی چیست؟ / ویکی ووک

 

عناوین جایزه گرمی

 

جایزه گرمی چیست؟ / ویکی ووک

 

جایزه آلبوم سال که متعلق به خواننده و تیم تولید یک آلبوم کامل موسیقی است، جایزه ضبط سال که متلعق به خواننده و تیم تولید یک آهنگ است، جایزه آهنگ سال که متعلق به ترانه سرا و آهنگ ساز یه آهنگ است و جایزه بهترین هنرمند جدید که به بهترین هنرمندی تعلق میگیرد که برای اولین بار در صنعت موسیقی اثری از خود به صورت رسمی منتشر می‌کند.

 

جایزه گرمی چیست؟ / ویکی ووک

 

این جوایز چهار جایزه اصلی مراسم هستند که از حیث نوع موسیقی سبک بندی نشده اند و به صورت کلی اهدا میشوند. به طور کلی حدود 80 عنوان جایزه گرمی وجود دارد که در دسته های پاپ، راک، کلاسیک، R&B، رپ و …) طبقه بندی میشوند.

دریافت جایزه گرمی توسط استاد کیهان کلهر

اما در پنجاه و نهمین دوره این مراسم، جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی، به آلبوم «Sing Me Home» به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی استاد کیهان کلهر تعلق گرفت.

یویوما یکی از بزرگترین و معروف‌ترین نوازندگان ساز ویولن‌سل در عصر حاضر است که به همراه گروه موسیقی جاده ابریشم، متشکل از برجسته ترین نوازندگان جهان از جمله استاد کیهان کلهر، به عنوان بهترین موسیقی جهانی در سال 2017 انتخاب شدند.

پیش از این، در میان هنرمندان موسیقی ایران، تنها استاد محمدرضا شجریان و استاد حسین علیزاده برای آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو» به سر نمی‌شود، کاندیدای دریافت جایزه گرمی شده بودند.

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *