پیانو چگونه سازی است؟

ساز پیانو - ویکی ووک

سازها در موسیقی نقش کلیدی ایفا میکنند. ساز پیانو یکی از سازهایی است که در سازبندی و تنظیم موسیقی آهنگسازان و تنظیم کننده های موسیقی، جایگاه ویژه ای دارد و عموما از آن استفاده میشود. در این مطلب به معرفی ساز پیانو میپردازیم.

اگر شما اهل شنیدن موسیقی باشید، میتوان گفت حتما صدای این ساز را تا کنون شنیده اید. این صدا به گونه ایست که عموم شنوندگان از شنیدن آن لذت میبرند و این قابلیت را دارد تا در اکثر سبک های موسیقی، در سازبندی و تنظیم جای داشته باشد.

ساز پیانو - ویکی ووک

 

درباره ساز پیانو

پیانو معروفترین و مشهورترین ساز از دسته سازهای صفحه‌کلیددار است. بر روی صفحه اصلی این ساز، کلیدهایی با عنوان کلاویه قرار دارد که نوازنده برای تولید صدا در این ساز، آن ها را میفشارد.

اما این صدای تولید شده نتیجه اصابت کردن و برخورد چکش با سیم‌های پیانو است.

در جعبه چوبی تعدادی سیم و به ازای آن تعدادی چکش وجود دارد که صدای حاصل از این برخورد، صدای این ساز است. سیم‌ها متصل به صفحه‌ای به نام صفحه صدا هستند که نقش این صفحه، تقویت صدای ایجاد شده می‌باشد.

نکته درباره این ساز این است که پیانو در شکل فعلی اش در حالت معمول، امکان تولید ۷ اکتاو صدا و تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۷ تا ۴۱۶۶ هرتز را داراست.

 

تاریخچه ساز پیانو

این ساز در سال ۱۷۰۰ میلادی در اروپا اختراع و ایجاد شد. این ساز الهام گرفته از ساز هارپسیکورد بود که قبل از پدید آمدن این ساز مورد استفاده قرار میگرفت. این آلت موسیقی توسط بارتولومئو کریستافوری در شهر پادووای ایتالیا ساخته شد.

تفاوت اصلی پیانو با سازهای مشابه قبل از خود، امکان تنظیم شدت صدا بر اساس شدت فشردن هر کلید یا همان کلاویه بود. به طوری که سازهای قبلی شدت صدای ثابت را در برابر شدت فشردن کلید توسط نوازنده داشتند. اما پیانو دارای این ویژگی است که می‌توان شدت صوت را با آرام فشردن کلیدها ، کم و با محکم‌تر فشردن کلیدها ، زیاد نمود.

و این ویژگی باعث این شد که پس از مدتی این ساز زیبا و خوش صدا مورد توجه آهنگسازان عصر خود قرار گرفت.

آنچه که ما امروزه به عنوان پیانوی مدرن می شناسیم از اواسط قرن نوزدهم ظاهر شده‌است.

ساز پیانو - ویکی ووک

 

ساختار ساز پیانو

کلیدها ویا همان کلاویه ها در این ساز دارای دو دسته رنگی هستند.

هر ۷ کلید سفید در پیانو 7 نت دو، ر، می، فا، سل، لا و سی را تشکیل میدهند که یک اکتاو نامیده میشود.

علاوه بر کلیدهای سفید که اشاره شد،  کلیدهای سیاه‌رنگی بین بعضی از کلیدهای سفید وجود دارد.

هر کلید سیاه‌رنگ در حکم نت دیز برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت چپ آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت راست آن کلید سفید قرار دارد) و در حکم نت بمول برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت راست آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت چپ آن کلید سفید قرار دارد) است.

 

انواع ساز پیانو

معروفترین نوع این ساز در اصطلاح پیانوی گراند (Grand Piano) است، که به آن پیانو رویال هم گفته میشود. این مدل از ساز غالباً بیش از دو متر طول دارد و دارای در بزرگی‌است که برای هرچه بهتر شدن صدای آن، معمولاً در هنگام نواختن باز است که توسط پایهٔ کوچکی ثابت میماند.

  • دیواری (برای مصارف خانگی)
  • رویال (برای استفاده در سالن ها)
  • دیجیتال (پیانوی الکترونیکی)

انوع پیانو را تشکیل میدهد.

ساز پیانو - ویکی ووک

 

در صورت تمایل میتوانید پست چاد لاوسن پیانیست چیره دست و آهنگسازی چیست را مطالعه کنید.

در ادامه میتوانید کلیپی از پیانونوازی Peter Bence را مشاهده کنید.

 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *