جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن

هر ساله جشنواره ای در شهر کن فرانسه برگزار می شود که در آن به بهترین فیلم بلند و بهترین فیلم کوتاه نخل طلا داده خواهد شد، جشنواره کن امسال که  اصغر فرهادی کارگردان توانمند کشورمان با سخنرانی خود آن را افتتاح کرد از دیروز شروع شد. در این مطلب بیشتر با این جشنواره آشنا خواهیم شد.

درباره ی جشنواره کن

 

جشنواره کن

 

جشنواره‌ای سالانه است که در کن فرانسه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانرها از جمله مستند به‌شمار می‌آید. جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ به عنوان شصت و نهمین دوره آن در فرانسه به پایان رسید. ریاست هیئت داوران آخرین دوره جشنواره را که در ماه می برگزار شد، جرج میلر برعهده داشتند. در این دوره، کن لوچ کارگردان بریتانیایی برنده جایزه نخل طلا شد.

تاریخچه ی جشنواره کن

 

جشنواره کن

 

جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما تا پس از اتمام جنگ جهانی دوم برگزار نشد و دورباره جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ با حمایت وزارت خارجه فرانسه راه‌اندازی شد و با وجود آن که ماهیت اصلی دوباره از سر گیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند تا برگزاری هر دو فستیوال در سال‌های متمادی را جشن گرفته و گرامی بدارند. و بعد از آن در سال های 1948 تا 1950 نیز بعلت کمبود بودجه برگزار نشد و در سال ۱۹۵۱ بود که به لطف روابط حسنه میان فرانسه و ایتالیا، زمان برگزاری جشنواره کن به بهار منتقل شد و جشنواره ونیز در همان مدت پاییز باقی ماند. و برای اولین بار در سال 1955 نخل طلایی بعنوان جایزه ی اصلی جشنواره ی کن معرفی شد.

جشنواره کن

از دیگر ویژگی‌های جشنواره فیلم کن خصوصی بودن آن است که در آن بزرگ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالی سینما حق شرکت در جشنواره را آنهم با کارت دعوت ویژه دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است که در آن فرصت می‌یابند تا فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند.

جشنواره کن

کشور هایی که بیشترین نخل طلایی را در جشنواره کن دارند

کشور هایی مختلفی در این جشنواره نخل طلایی را بدست آورده است اما کشور آمریکا در این زمینه پیشتاز است و بعد از آن ایتالیا، فرانسه و انگلیس قرار دارند. در ادامه همه کشور هایی را که نخل طلایی را کسب کرده اند میبینیم:

  • آمریکا

18

  • ایتالیا

12

  • فرانسه و انگلیس

11

  • دانمارک، ژاپن

4

  • بلژیک، آلمان، صربستان و مونته‌نگرو، سوئد، روسیه، لهستان، ترکیه

2

  • الجزایر، ایران، برزیل، چکسلواکی، هندوستان، مکزیک، مجارستان، نیوزیلند، اسپانیا، سویس، چین، یونان، رومانی، تایلند، تونس

1

 

جشنواره کن

 

اطلاعاتی درباره ی جشنواره کن 2017

هفتادمین دورۀ فستیوال فیلم کن در فرانسه، روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه (۱۷ ماه مه) با حضور اصغر فرهادی، فیلم ساز ایرانی در صحنۀ مراسم افتتاح شروع به کار کرد. آقای فرهادی در مراسم افتتاح به همراه «لی‌لی رز دپ» بازیگر و مدل فرانسوی-آمریکایی در صحنه حاضر شد. است. لی‌لی رز دختر جانی دپ بازیگر آمریکایی و ونسا پارادی خواننده فرانسوی است. اصغر فرهادی سال گذشته با فیلم فروشنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره را از آن خود ساخت. شهاب حسینی، از بازیگران اصلی این فیلم هم برندۀ جایزۀ بهترین بازیگر مرد شد.

dfxghxdhg

جشنواره امسال کن در اولین روز آن با فیلم فرانسوی «ارواح اسماعیل» آغاز به کار می کند. مراسم امسال فستیوال کن تحت تدابیر امنیتی شدیدتر از سالهای گذشته برگزار می شود. شهر کن در نزدیکی شهر نیس فرانسه قرار دارد، شهری که تابستان سال گذشته یک مرد مهاجم در خیابان ساحلی آن با کامیون به انبوه جمعیت راند و جان ۸۶ نفر را گرفت. برای جلوگیری از تکرار حمله ای مشابه در کن و در محل برگزاری جشنواره، در کنار نیروی انسانی و امنیتی و تمهیدات ویژه، موانع بتونی به شکل گلدانهای بزرگ قرار داده شده است.

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا / BBc farsi

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *