آیا باید زبان را مسواک زد؟

زبان

اگر بعد از هر بار مصرف وعده های غذایی، نخ دندان می کشید و هر شب به طور منظم قبل از خواب مسواک می زنید اما در عین حال زبان تان را مسواک نمی زنید، بهداشت دهان تان دچار مشکل خواهد شد. بیش از ۷۰۰ گونه باکتری مختلف در دهان زندگی می کند. همه این باکتری ها مضر نیست. اما اگر باکتری های مضر در شکاف های دهانتان تکثیر پیدا کند، یا روی سطح زبانتان قرار بگیرد، می تواند سلامت دهان و دندانتان را به طور جدی تهدید کند.

چرا باید زبان را مسواک زد؟

زبانتان را به عنوان یک اسفنج پر از باکتری در نظر بگیرید که این میکروب ها را در دهانتان منتشر می کند و سبب ایجاد مشکلات و بیماری می شود.

تنفس بدبو

بوی دهان یکی از مشکلاتی است که به مسواک نزدن زبانتان مرتبط است.

باکتری ها روی آن رشد می کنند و موجب بوی نامطبوع می شوند.

پوشیده شدن جوانه های چشایی

زمانی که شما زبانتان را مسواک نمی زنید، یک پوشش تند و زننده از باکتری ها، ذرات غذا و سلول های مرده پوست به نام بیوفیلم روی جوانه چشایی زبان قرار می گیرد و آن را می پوشاند. به گزارش بهداشت نیوز، در نتیجه این اتفاق، حس چشایی تان ضعیف می شود.

بعد از مسواک زدن و تمیز کردن آن، دوباره این حس بازمی گردد.

زبان

زبان سیاه

این وضعیت زمانی رخ می دهد که برآمدگی های کوچک روی زبانتان به دلیل باقی ماندن پس مانده های غذا و نوشیدنی ها مانند قهوه تیره می شود.

این حالت بعد از مسواک زدن رفع خواهد شد.

برفک دهان

عفونت مخمری دهان در پزشکی به عنوان برفک دهان شناخته می شود.

این حالت زمانی رخ می دهد که سطح باکتری های موجود در دهان، به دلیل مسواک نزدن، در شرایط مناسبی نباشد. برای مسواک زدن زبان می توانید از مسواک مخصوص استفاده کنید یا با مسواک دندان این کار را انجام دهید. ولی مسواک دندان را باید به آرامی روی زبان تان بکشید تا آسیبی به آن نرسد.

در این شرایط به طور طبیعی رشد فزاینده و خارج از کنترل مخمرها را شاهد خواهیم بود که نتیجه آن ایجاد لکه های سفید روی زبان است.

مصرف یک داروی ضد قارچ و مسواک زدن منظم زبان، مشکل را حل می کند.

بیماری پریودنتال

باکتری های موجود در زبان می تواند به دندان ها تسری یابد و باعث:

  • التهاب
  • قرمزی
  • تورم لثه ها

شود.

اگر آن را درمان نکنید، التهاب می تواند به بیماری پریودنتال پیشرفته تبدیل شود که طی آن دندان ها یکی پس از دیگری می افتد. موضوع نگران کننده این است که التهاب مزمن ناشی از بیماری پریودنتال با بالا رفتن احتمال ابتلا به

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • سقط جنین

در ارتباط است.

زبان

نکاتی درباره ی مسواک زدن زبان

مسواک هایی در داروخانه ها به فروش می رسد که یک طرف آن برای دندان و یک طرف آن برای زبان است، یعنی پشت مسواک دندان، برجستگی های ریزی وجود دارد که برای زبان است . روی خود مسواک هم نوشته شده که “مسواک زبان هم دارد”.

برای مسواک زدن، از قسمت عقبی زبان شروع کنید و به آرامی به سمت جلو بیایید و پس از آن طرفین زبان را مسواک بزنید. برای این کار حتما نیازی به خمیردندان نیست، اما احتمالا با استفاده از خمیر، راحت تر خواهید بود، زیرا از اصطکاک زیاد مسواک و زبان می کاهد و شست وشو را موثرتر می کند.بهتر است این کار به طور منظم یک بار در روز انجام شود، هر چند که ایده آل، دو بار در روز است.

 

به امید فردایی روشن

 

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *