پیلاتس چیست؟

پیلاتس چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه معرفی ورزش های نشاط آور و سرگرم کننده به یک ورزشی می پردازیم که با سیستم آمادگی جسمانی رابطه مستقیم دارد و تاثیرات مثبتی بر روح و روان ورزشکاران می گذارد. پیلاتس به مجموعه حرکات و تمرینات ورزشی اطلاق می گردد که فرد با استفاده از این حرکات ضمن بالا بردن قدرت و استقامت تمام اعضای بدن خود می تواند به مانند انجام دادن ورزش یوگا به آرامش ذهنی و روانی نیز برسد که در ادامه این بخش بیشتر به ورزش پیلاتس و فواید آن می پردازیم.

تاریخچه ورزش پیلاتس

پیلاتس ورزشی ابداع شده توسط ژوزف پیلاتس آلمانی است. ژوزف در سال 1880 در موشن گلادباخ آلمان و در خانواده ایی ورزشی متولد شده. پدر او یک ژیمناستیک کار حرفه ایی و مادر ژوزف متخصص درمان های طبیعی بوده و از زمان کودکی همراه با پدرش زمان را به ورزش کردن اختصاص می داده است. ژوزف در دوران جوانی خویش با هدف توسعه و گسترش تمرینات فیزیکی با تاکید بر رسیدن به آرامش روحی و روانی هنگام ورزش کردن، خیلی از روش ها و شیوه های تمرین فیزیکی و نرمش های بدنی را فراگرفته بود.

 

پیلاتس چیست؟ / ویکی ووک

 

ژوزف در اواخر قرن نوزدهم با تحقیقات فراوان در زمینه ورزش های مختلف موفق به اختراع دستگاه خاصی شد که ادعا می کرد با استفاده از این ورزش می توان بر بسیاری از بیماری ها غلبه کرد. پیلاتس‌ ورزشی بود که ژوزف با گسترش ژیمناستیک طبی و ورزش ها و تمرینات اصلاحگر به وجود آورد و پایه ی این ورزش را با برنامه های آمادگی جسمانی و بالا بردن سطح زیبایی اندام گذاشت و نام علم کنترل بدن را برای این ورزش نهاد که پس از مرگ وی و به دلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد.

تمرینات ورزش پیلاتس

تمرینات این ورزش بر مبنای 7 اصل اجرا می شود و تمامی ورزشکاران با داشتن ذهنیتی از اصول زیر به انجام حرکات و تمرینات می پردازند.

  • آرامش
  • تمرکز
  • هماهنگی
  • کنترل
  • تحرک
  • قدرت
  • تنفس به موقع

با استفاده از این اصول ورزشکاران تمامی تمرکز خود را بر روی کیفیت بیشتر عملکرد خود می گذارند و به کمیت توجه ایی ندارند که این دقیقا نقطه مقابل بعضی از ورزش ها مانند بدنسازی می باشد که تکرار بیش از حد حرکات در آن رکن اصلی پیشرفت محسوب می شود. پیلاتس در واقع یک روش منحصر به فرد ورزشی است که در آن، قوای بدنی و پایداری ستون فقرات، تا زمانی که ۶ اصل اولیه آن رعایت شود، حفظ می‌گردد.

 

پیلاتس چیست؟ / ویکی ووک

 

ورزش پیلاتس مجموعه‌ای از حرکاتی‌ است که از جاذبه، وزن بدن و دستگاه‌های مخصوص در جهت افزایش مقاومت و توان‌تان کمک می‌گیرد تا ماهیچه‌های تثبیت کننده‌ی بدن ورزیده و قوی شوند. این ورزش تمامی اعضای بدن را درگیر می کند و هر روزه ماهیچه های بدن را با انجام حرکاتی به چالش می کشد. تمرینات پیلاتس در مجموعه های ورزشی با دستگاه های مانند: کادیلاک، ریفورمر، استوانه مخصوص و… انجام میگیرد.

 اما تمرینات پیلاتس در منزل هم قابلیت اجرا دارند و تنها لوازمی که برای انجام ورزش نیاز است یک تشک نرم ورزشی، کش های مخصوص پیلاتس و بعضی از لوازم کمکی دیگر که جایگزین آن در منازل قطعا یافت خواهد شد، اما توصیه می شود تمرینات این ورزش به صورت گروهی و در مجموعه ورزشی انجام گیرد تا هم حرکات بصورت اصولی صورت بگیرند و هم به آرامش ذهنی و روحی بیشتری برسید.

 

پیلاتس چیست؟ / ویکی ووک

 

فواید ورزش پیلاتس

با انجام دادن تمرینات پیلاتس می توانید به کاهش وزن دلخواه برسید و چربی سوزی و عضله سازی را در بدن سرعت ببخشید و به تناسب اندام برسید. همچنین با آرامش و تمرکزی که در این ورزش وجود دارد با گذارندن یک ست تمرینی می توانید از استرس های روزمره خود بکاهید و به افزایش اعتماد به نفس خود کمک شایانی داشته باشید. فیزیوتراپیست ها و پزشکان از ورزش پیلاتس برای بازسازی قدرت و بازگرداند بهترین عملکرد عضوهای آسیب دیده و جراحت ها دیگر استفاده می کنند.

منبع: ویکی پدیاchetor

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *